‘Flair voor gevorderden’

KARLIJN SILEGHEM en TINE EMBRECHTS als de Anneliezen. 'Zou het niet handig zijn om snoep in onze decolleté te stoppen?'

Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt! Voor het eerst sinds het laatste Peulengaleis acht jaar geleden lokt Hugo Matthysen de Canvaskijker weer naar zijn onnavolgbare universum, en wel met Anneliezen. ‘Hugo’s hersenspinsels staan vaak veel dichter bij de realiteit dan velen denken’, weten Tine Embrechts en Karlijn Sileghem, de Anneliezen van dienst.

Anneliezen laat zich nog het best omschrijven als een talkshow met soapallures. De gelijknamige vriendinnen ontvangen elke vrijdag boeiende gasten, maar anno 2010 is het natuurlijk onvermijdelijk dat de diepgaande gesprekken doorspekt worden met hun privéperikelen. Dus gooien de dames hun verwikkelingen met vriendjes, ex-vriendjes, co-ouderschap en andere herkenbare obstakels open en bloot op tafel. ‘Dat bespaart de kijker de wekelijkse spurt naar de boekskesboer‘, redeneren de Anneliezen.

‘De eerste kiemen voor dit programma ontstonden in de periode dat talkshows met bekende mensen, zoals Confidenties in Toscane, als paddenstoelen uit de grond rezen’, zegt Stijn Coninx, die net als bij Het Peulengaleis en Nefast voor de feestvreugde tekende voor de regie. ‘Door wijzigingen in het tv-landschap heeft het even geduurd voor het programma gemaakt kon worden, want financieel leek dit voor Canvas steeds minder evident. Het pleit voor de zender dat we altijd carte blanche hebben gekregen.’

Die vrijgeleide resulteerde in wat Canvasbaas Jan Stevens omschrijft als ‘ Flair voor gevorderden’. Heeft Matthysen voor Anneliezen een andere hersenhelft moeten aanspreken? ‘Goh, ik heb als Yvette in Het Peulengaleis toch al behoorlijk succesvol een vrouw vertolkt’, grijnst de bedenker. ‘ Anneliezen zijn organisch gegroeid tijdens de Nederlandse tour van Saint-Amour, waar we met de meidengroep Hormonia op de affiche stonden. Onderweg praatten we in de bus wel eens over wat we Canvasgewijs nog samen zouden kunnen doen.’

‘We hebben heel wat afgelachen tijdens die tournee. Het nep-Russisch dat je hoort in de rubriek Zwemmen en zwijgen was er trouwens de voertaal’, vertelt Tine Embrechts. ‘Dat zijn zo van die grapjes die Hugo oppikt wanneer hij ons bezig ziet’, vult Karlijn Sileghem aan. ‘Het fijne aan Anneliezen is dat we van Hugo ook inspraak kregen. Zo maakten we de hele tijd grapjes over onze Anneliezen-decolletés: zou het niet handig zijn om daar snoep in te stoppen? En wat later zitten we als Maladie en Plurielle, een andere rubriek, een ijsje van tussen onze borsten te lepelen.’

Vraag is waarom beide hoofdrolspeelsters in Matthysens nieuwe universum Annelies heten. ‘Ik was er mij tijdens het bedenken zelf niet van bewust, maar Annelies is de meest voorkomende naam bij de huidige generatie vrouwen uit de beter middenklasse, en dat is toch ons doelpubliek’, aldus Matthysen. ‘Om maar te zeggen: het is geen toeval dat er meerdere Anneliezen rondlopen op de VRT-nieuwsdienst en niet bij De Pfaffs. Of ik er door Anneliezen al op ben aangesproken? Neen, ik ken er dan ook geen persoonlijk. Kenji’s en Shania’s daarentegen…’ (Lacht)

Of het nu om een tv- of radioprogramma gaat, een lied of een column, Matthysen volgt altijd een strikt eigen logica. Die wordt wel eens bestempeld als compleet van de pot gerukt, maar wie straks bij Anneliezen voorbij de absurde situaties kijkt, zal ook heel wat rake observaties over de postpostmoderne mens ontwaren. ‘Daaraan merk je dat Hugo van opleiding een filosoof is’, vindt Stijn Coninx. ‘Scheidingen, nieuwe relaties, co-ouderschap, maar ook zaken als religie en depressies zijn dingen die ons en onze omgeving aanbelangen. Hugo ziet er de tragiek en de humor van in, dat maakt hem volgens mij uniek.’

‘De humor van Hugo is even absurd als realistisch’, vindt Embrechts. ‘Bij Anneliezen krijg je een situatie waarbij de dames door van ex te wisselen plots co-ouders zijn van elkaars kinderen. Wel, ik ontmoette onlangs iemand die echt in zo’n situatie zit! Zo vergezocht is dat dus niet.’ ‘Voor Anneliezen kwam het erop aan om niet al te overdreven en tegelijkertijd ook weer niet te gewoon te acteren’, zegt Sileghem. ‘Dat was wel even zoeken, maar het maakt van Anneliezen iets helemaal nieuws.’

De humor van Matthysen heeft altijd voor- en tegenstanders gekend, en dat zal nu niet anders zijn. Al zijn de tv-zeden sinds Het Peulengaleis wel veranderd: een programma moet meteen in de smaak vallen of het wordt afgevoerd. Daar zijn ze zich bij Anneliezen van bewust. ‘Geef ons toch wat tijd’, pleit Matthysen. ‘Bij de eerste verschijning van de Gammajeannette dacht men wellicht: die komt een hamerken vragen, so what? In Anneliezen zitten ook dingen die moeten groeien. Ik hoop dat de kijker ook deze keer wat geduld wil oefenen.’

Anneliezen

Vrijdag 15/10, 20.40 – Canvas

Door Hans Van Goethem

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content