(KanaalTwee/Dutch FilmWorks)
...

(KanaalTwee/Dutch FilmWorks) FILM: ** FILM: ** FILM: * FILM: *** FILM: 0 EXTRA'S: ** Wes Cravens even onhandige als bizarre aanval op de Amerikaanse familiewaarden van eind jaren '70, in het verlengde van Tobe Hoopers The Texas Chainsaw Massacre. Een gezin valt ten prooi aan een volstrekt kierewiete bende gemuteerde kannibalen, maar vooral de hond moet het ontgelden! Luister vooral naar Verheyens intro over de wijze waarop het vervolg van deze nooit-voor-een-vervolg-voorbestemde film zich aan het origineel bindt! De cultklassieker van eind jaren negentig, Hideo Tanaka's later als The Ring overgedane mix van The Innocents en Videodrome, als we zo genereus mogen zijn. Een videocassette zaait angst en dood, want als je ze bekijkt, krijg je meteen een telefoontje waarin iemand je vertelt dat je nog maar een paar dagen te leven hebt. Aanvankelijk niet meer dan de suggestie van wat vreselijk verwrongen dode gezichten, komt de film goed los als het gemene wicht in beeld komt en er toch een rilling over je ruggengraat kruipt. Sadako rules, de finale iets minder, maar dit was beslist een monstersucces voor de horror. In een mum van tijd was er een sequel en prequel, maar niets was eigenlijk equal. Anthony Wong is een notoir acteur van Category 3, het Hongkongs alternatief voor de net-niet- X-rated films. Hij vindt de al even beruchte regisseur Herman Yau in dit tegelijk bevreemdend en vervelend, stuntelig en efficiënt gedraaid, hilarisch zwak en uiterst doeltreffend geacteerd stukje exploitation, over een Chinees die in Afrika een Zulu verkracht en terugkomt met het ebolavirus. Jawel, het is nog gekker dan het klinkt. Lucio Fulci, maker van het ongepast getitelde Zombi 2 (het vervolg op Zombi, Argento's cut van Romero's Dawn of the Dead), weet onheil verdorie goed te spellen in dit waanzinnige, verstikkende verhaal dat in Louisiana van 1927 naar 1981 switcht en de zeven poorten van de dood opent in één of ander hotel. De soundtrack is pure hell. Bijgezet in het pantheon van de wansmaak, een onvervalste Nederlandse horrorklassieker die al zijn geld stak in de casting van George 'Naked Gun' Kennedy (voorheen uiteraard een erg verdienstelijk acteur) en dus geen cent overhield om special effects te creëren of om aan Koen Wauters' gat te krabben. De extra's voor deze even willekeurige als noodzakelijke greep uit het horroraanbod van de laatste 25 jaar zijn natuurlijk Verheyens intro's (geen nood, je kunt de films ook zonder zien), een combinatie van gedetailleerde situering, lustige spot en vaak erbarmelijk camerawerk. Geen enkele van de vijf films heeft een extra op de eigen schijf staan, behalve The Hills Have Eyes, waar we op een commentaar van Wes Craven en producent Peter Locke worden getrakteerd. De extra's staan namelijk op een zesde bonusdisc met biografieën, fotogalerijen en kleine aardigheden zoals Sadako's film uit Ringu die je afzonderlijk kunt bekijken - en die toch eens moet worden vergeleken met die van Verbinski. Er is ook vier minuten besteed aan de vergelijking van Cravens' eerste R-cut en de huidige van The Hills Have Eyes, en in ' Intensive Care: Behind The Scenes' gaan we 18 minuten achter de schermen, zelfs voor een kort interview met acteur George Kennedy en producent Ruud Den Dryver. Maar de echte vedette is niet te bespeuren: waar zat Koen Wauters voor een onvervalste commentaar? Wat een gemiste kans! Dan maar trailers kijken met een mooie portie Abel Ferrara achteraan: Black Angel, Dahmer, Flashback, The Gate, Giant Spider Invasion, Kakashi, Mark Of The Devil, Sleepless, Blackout, Alone, The Addiction, Female Vampire, Driller Killer en Fear City. Jo Smets