(PC)
...

(PC) Zou Far Cry de game kunnen zijn waar het genre van de shooters nood aan had? Aan schietspelletjes geen gebrek, alleen lijkt de inspiratie vaak zoek om er eens wat méér van te maken dan een instrument om je moorddriften te bevredigen. Wel, Far Cry is véél meer. Het spel is origineel, grafisch ongeëvenaard, hyperrealistisch, ongewoon omvangrijk en superspannend. Deze shooter wordt overspoeld met superlatieven die stuk voor stuk terecht zijn. Een verrassing van formaat, want de game is afkomstig van het totaal onbekende Duitse productiehuis Crytek. Onze oosterburen maken een entree in de gameswereld die vergelijkbaar is met die van de Wachowski-broers in Hollywood, ten tijde van The Matrix. Het begin van Far Cry is gehuld in een mysterie: je krijgt de opdracht om een vrouw in een zeilboot rond te wereld te brengen, zonder dat je weet wie de dame in kwestie is en waarom ze op wereldreis moet. Wat een makkelijke klus lijkt, ontaardt echter snel in een helse nachtmerrie: je boot wordt aangevallen door onbekenden, je strandt op een Bounty-eiland zonder je reisgezel en je moet naar haar op zoek. Een gekunstelde poging om de spanning op te drijven? Het begin van een wervelend avontuur in de jungle! Denk aan: Jurassic Park zonder beesten. Of Half-Life anno 2004. Je wordt overspoeld met de mooiste graphics die ooit een pc-scherm hebben gesierd. Let maar eens op de beelden van het water, volgens speldesigners één van de moeilijkste grafische elementen om digitaal te reconstrueren. Nog indrukwekkender: wanneer je door de jungle wandelt, zie je de schaduw van overhangende takken en bladeren op de loop van je geweer. En terwijl uit een lavastroom rook opstijgt, vraag je je af of de producenten op veldonderzoek zijn geweest om de rook zo accuraat mogelijk weer te geven. Far Cry belooft een zichtbaarheid van één kilometer in het landschap: lichtjes overdreven, maar het geeft wel de ambities van de makers weer. Die etaleren hier een zelden gezien technisch meesterschap en zetten de concurrentie mooi in hun hemd. Wat een bende onbekende Duitsers kan, moeten de grote studio's in de VS en Japan nochtans toch ook kunnen. Het mag intussen duidelijk zijn dat je een stevige machine nodig hebt voor deze game, minstens voorzien van een 2,4 GHz-processor. Minder kan ook, maar dan verlies je wel een stuk van de grafische pracht. Far Cry zet een nieuwe standaard. De makers van Doom en Half-Life weten nu dat ze geen half werk mogen afleveren. Bart Vandormael Bart Vandormael