Een lach kan bevrijdend werken. Dat weet ook Pierre Salvadori, de Frans-Tunesische cineast van lichtvoetige komedies als Hors de prix. In zijn misdaadkomedie En liberté! voert hij daarom de agente Yvonne (Adèle Haenel) en ex-gedetineerde Antoine (Pio Marmaï) op, twee zielen op zoek naar verlossing. ...

Een lach kan bevrijdend werken. Dat weet ook Pierre Salvadori, de Frans-Tunesische cineast van lichtvoetige komedies als Hors de prix. In zijn misdaadkomedie En liberté! voert hij daarom de agente Yvonne (Adèle Haenel) en ex-gedetineerde Antoine (Pio Marmaï) op, twee zielen op zoek naar verlossing. De ene heeft zich vastgereden in de schokkende waarheid achter haar overleden man Santi, de andere in de leugens die over hem verteld zijn. Dóór Santi, nota bene. Voor Yvonne komt dat hard aan. In haar ogen was haar man niet het soort corrupte flik dat een onschuldige als Antoine erbij lapt, maar een te jong gestorven agent en vader die eigenhandig de Franse Rivièra veilig hield. Dat heldhaftige beeld van hem herhaalt ze ook in de verhaaltjes die ze hun zoon voor het slapengaan vertelt. Die spectaculaire bedtime stories brengt Salvadori speels in beeld, als Amerikaanse hard-boiled politiepulp uit de jaren zeventig die - naarmate de waarheid steeds verder inzinkt - elke avond wat cynischer klinkt. Toch schuilt in het hart van En liberté! vooral een postmoderne versie van de zenuwachtige Franse gendarme Louis de Funès. Met snelle, zelfverzekerde passen begeleidt Salvadori zijn personages langs romantische, dramatische en kluchtachtige toestanden aan de Rivièra. Soms wringt hij hen in potsierlijke situaties, maar daarna komt hij meestal weer inventief genoeg uit de hoek om je uit een gênante stilte te bevrijden.