'De impact van die make-up had ik een beetje onderschat', lacht Tom Van Avermaet (midden op de foto, met muts), die voor zijn eerste kortfilm sinds het Oscargenomineerde Dood van een schaduw (2012) niemand minder dan Noomi Rapace (The Girl with the Dragon Tattoo) en Jessica Barden (The End of the F***ing World) wist te strikken. 'Noomi moest iedere dag helemaal brons geschminkt worden en Jessica droeg veel te kou...

'De impact van die make-up had ik een beetje onderschat', lacht Tom Van Avermaet (midden op de foto, met muts), die voor zijn eerste kortfilm sinds het Oscargenomineerde Dood van een schaduw (2012) niemand minder dan Noomi Rapace (The Girl with the Dragon Tattoo) en Jessica Barden (The End of the F***ing World) wist te strikken. 'Noomi moest iedere dag helemaal brons geschminkt worden en Jessica droeg veel te koude kledij en een soort sculptuur als kapsel, waardoor ze bijna niets hoorde. Gelukkig konden ze allebei wel tegen een stootje.' Na het succes van Dood van een schaduw leek een langspeeldebuut geen onlogisch vervolg, maar uiteindelijk koos Van Avermaet opnieuw voor de korte variant. 'Ik dacht nochtans dat ik nooit meer een kortfilm zou maken. (lacht) Maar zo'n langspeelfilm is nu eenmaal een proces van jaren, en de vertelstijl en uitdagingen van een kortfilm hebben ook hun charme. Hearts of Stone heb ik bijvoorbeeld moeten inblikken in vier dagen tijd. Niet evident, maar wel leerrijk.' Voor Hearts of Stone dook Van Avermaet opnieuw in de krochten van zijn fantasie. Deze keer vertelt hij het verhaal van Paula (Noomi Rapace, links in beeld), een straatartieste die haar kost verdient als levend standbeeld en een onmogelijke liefde koestert voor Agatha (Jessica Barden), de stenen sculptuur waarnaast ze elke dag voorbijgangers entertaint. Op een dag wordt Agatha vervangen door een moderner standbeeld en start Paula een verwoede zoektocht naar haar stenen liefde. 'In deze scène vindt Paula haar terug, maar moet ze alsnog afscheid nemen. Ik ben altijd gefascineerd geweest door levende standbeelden en hun drijfveren. Ik vroeg me af of iemand die met één been tussen de levenden en met het andere tussen de sculpturen staat, verliefd kan worden op een standbeeld. Maar Hearts of Stone gaat ook over moderne eenzaamheid. Paula is dankzij haar job behoorlijk populair op sociale media, maar leidt tegelijk een heel eenzaam bestaan. Een thema dat in tijden van corona des te actueler is.'