LOCATIE PAVILJOENPLEIN, SCHAARBEEK
...

LOCATIE PAVILJOENPLEIN, SCHAARBEEK OPNAMEDUUR ZES WEKEN RELEASE NAJAAR 2013, VOORJAAR 2014 'Voor de duidelijkheid: dit was gewoon wat cooldoenerij van Nabil Mallat en Bilall Fallah. Er zit geen scène in de film waarin Nabil een pistool op een agente richt: dit was gewoon zo stoer mogelijk poseren voor de foto', zegt Adil El Arbi, samen met Fallah het jonge regisseursduo achter Image. 'Achteraf bekeken misschien niet het beste plan, omdat de film net over de stereotiepe beeldvorming van de quartiers gaat. (lacht) Als er een jonge Marokkaan in beeld komt op tv, is het ofwel door een drugsrazzia, ofwel door rellen, ofwel door moslimfundamentalisme. In het begin van de opnames hebben we dat ook gemerkt. Cameraploegen worden in de quartiers van Schaarbeek en Molenbeek op wantrouwen onthaald. Laat ons zeggen dat er in eerste instantie wel een paar eieren gegooid zijn. (lacht) Maar ik snap het wel: camera's komen er zelden iets positief in beeld brengen. De balans is niet in evenwicht. Dat was waar wij een statement over wilden maken.' De film volgt een jonge journaliste, gespeeld door Laura Verlinden, die een reportage moet draaien in de Brusselse wijken en op sleeptouw wordt genomen door Lahbib, een rol van Nabil Mallat. 'Nabil zat ook al in Broeders', zegt El Arbi. 'Geen professioneel acteur, nee. Voor de Nederlandstalige rollen hebben we acteurs als Laura Verlinden en Geert Van Rampelberg gecast, maar de Marokkaanse rollen was iets minder makkelijk. Acteurs van Marokkaanse origine zijn nóg moeilijker te vinden dan regisseurs van Marokkaanse origine. (lacht) Wat niet wil zeggen dat er geen talent is. Wat Nabil aan opleiding mist, maakt hij goed met naturel en energie. Hij is perfect voor de rol.' Image moet het langspeeldebuut worden van de twee. Eerder al maakten ze samen drie kortfilms, waaronder het bekroonde, door Michael Roskam gecoachte Broeders. 'Al sinds we aan Sint-Lukas zitten, draaien we alles samen. Hoe dat komt? Er zaten niet zoveel Marokkanen, dan raak je al sneller aan de praat. Al snel bleek dat we van dezelfde cinema hielden. Martin Scorsese, Oliver Stone en Spike Lee, Amerikaanse genreauteurs met een maatschappelijke inslag. Geëngageerde film, maar wel cinema. Sinds Sint-Lukas zijn we filmbroers. Een beetje als de Dardennes. Maar dan jonger. En Marokkaanser. En oké, het gaat nog wel even duren voor we hun kwaliteit benaderen. (lacht)' DOOR HANS BOFFEL & GEERT ZAGERS