Eerst en vooral: verwar Elle Fanning nooit met haar zus Dakota, beiden geboren in Conyers, Georgia als dochters van een voormalige proftennister en een elektronicahandelaar. Dakota was het schattige meisje dat in 2001 op peuterleeftijd doorbrak in I Am Sam, de tranentrekker waarin Sean Penn full retard ging. Elle is haar vier jaar jongere zus, die in diezelfde film de (nog) jongere versie van Dakota speelde in een flashback. Verschil moet er nu eenmaal zijn.
...

Eerst en vooral: verwar Elle Fanning nooit met haar zus Dakota, beiden geboren in Conyers, Georgia als dochters van een voormalige proftennister en een elektronicahandelaar. Dakota was het schattige meisje dat in 2001 op peuterleeftijd doorbrak in I Am Sam, de tranentrekker waarin Sean Penn full retard ging. Elle is haar vier jaar jongere zus, die in diezelfde film de (nog) jongere versie van Dakota speelde in een flashback. Verschil moet er nu eenmaal zijn. Wat de twee zusjes wél met elkaar gemeen hebben, is dat ze tot nu toe allebei de voorspelbare Hollywoodvalkuilen hebben ontweken. Vooralsnog zijn er geen noemenswaardige drugsverslavingen of gelekte naaktfoto's te melden. Bovendien gingen ze allebei al snel op zoek naar een evenwicht tussen conventionele mainstreamcinema en wat steviger independent kost. Zo was Elle te zien in Super 8 (2011) en Maleficent (2014), maar dat wisselde ze af met Sofia Coppola's Somewhere (2010), de gotische thriller Twixt (2011) van Francis Ford Coppola en About Ray (2015), waarin ze een meisje speelt dat zich wil laten ombouwen tot een jongen. 'Voor mij houdt die mix het fris', zegt ze daar zelf over. 'Voor Maleficent stond ik de hele tijd voor een green screen, maar bij kleinere films is alles heel tastbaar en concreet.' Die keuzes zijn niet evident voor een jonge actrice die perfect een lucratieve carrière zou kunnen bouwen op alleen maar grote franchises. In zekere zin heeft Fanning de omgekeerde beweging gemaakt van Jennifer Lawrence, die begon met een indiedrama (Winter's Bone), maar daarna zonder omzien voor de blockbusters koos. Fanning daarentegen maakt dus haar opwachting in de jongste productie van Nicolas Winding Refn - een regisseur die met zijn duistere, koortsachtige thrillers niet bepaald van populisme kan worden verdacht. The Neon Demon is met voorsprong de donkerste film waarin Elle Fanning meespeelde en de eerste waarin haar rol een openlijk seksuele lading krijgt - wat op zich al licht ontregelend is, als je weet dat ze zeventien was tijdens de opnames en een zestienjarig personage speelt. 'Ik heb deze film gemaakt voor het zestienjarig meisje in mezelf', zei Refn daarover, waarmee hij, als 45- jarige vent, de bijna dertig jaar jongere actrice meteen tot zijn alter ego bombardeert. U mag dat vreemd vinden. Maar voor Fanning is het in ieder geval een typerend ballsy carrièrekeuze. Volgen binnenkort: 20th Century Women, een familiedrama van Mike Mills, Live by Night, een misdaadthriller van Ben Affleck, de remake van Don Siegels The Beguiled door Sofia Coppola én How to Talk to Girls at Parties, een Neil Gaimanverfilming door John Cameron Mitchell, beter bekend als 'de regisseur die in Shortbus ooit het Amerikaanse volkslied door de anus van een van zijn acteurs liet toeteren'. Dat schept verwachtingen. DENNIS VAN DESSEL