De Amerikaanse tabloids hadden vooral oog voor de blote kont van George Clooney, de critici weifelden tussen lof en misprijzen en het publiek liet het helemaal afweten. Maar laat dat er u niet van weerhouden om Steven Soderberghs ‘Solaris’ massaal te gaan bekijken, want de sciencefictionfilm biedt naar Hollywoodnormen gedurfde en hypnotiserende cinema. Een gesprek met Soderbergh en met producent James Cameron.

Vanaf 19/2 in de bioscoop

In Solaris vertrekt rouwtherapeut Chris Kelvin op missie naar een ruimtestation boven de planeet Solaris. Omdat de atmosfeer van die planeet als een soort superbrein het verleden kan doen herleven, heeft de bemanning van het station immers te lijden onder mentale verwarring. Kelvin valt echter zelf ten prooi aan de vreemde kracht en ziet zijn gestorven geliefde Rheya verrijzen. Maar is het wel Rheya?

‘Maak van een wetenschappelijk probleem geen ordinaire liefdesgeschiedenis’, zei een personage in Solaris van Tarkovski, een 169 minuten lange filosofische trip uit 1972 en de eerste verfilming van de klassieke sciencefictionroman van de Poolse schrijver Stanislaw Lem. Die zin vat de versie van Soderbergh, die 71 minuten korter is, goed samen: het is een parel die onder de noemer ‘a love episode in space’ voor de zwijnen werd gegooid. George Clooney, Soderberghs vriend en partner in het coproducerende Section Eight, levert samen met Natasha McElhone kwetsbaar, letterlijk en figuurlijk naakt acteerwerk dat haaks staat op de rollen van tough heroes in een door fast action geobsedeerd Hollywood. De film trekt dromerig traag voorbij en geeft niet veel vrij, behalve een magistrale, minimalistische, visuele design die met scherpte en kleur speelt en wordt aangevuld met een wonderlijke geluidstrack.

Solaris telt onder zijn coproducenten naast 20th Century Fox, USA Films en Section Eight ook Lightstorm Entertainment, het bedrijf van James Cameron. Die kocht enkele jaren terug de rechten voor deze adaptatie (zowel bij Lems uitgever als bij Mosfilm) en zou eerst zelf regisseren, maar vond dan in Soderbergh een perfecte vervanger. FocusKnack sprak vorig jaar zowel met Soderbergh als met Cameron, over de Amerikaanse adaptatie uit 2002 van een onder het Poolse communisme geschreven sciencefictionklassieker uit 1961, die in 1972 al een klassieke Sovjetrussische verfilming kreeg, een film die destijds beschouwd werd als het antwoord op een evenzeer klassiek Amerikaans sciencefictionepos uit 1968: 2001: A Space Odyssey. Bent u nog mee? Goed, dan gaan we verder.

Door Jo Smets

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content