Metaalmoeheid in het land van de superheldenfilm. De laatste Supermanprent was een slaapverwekkende flop, van Spider-Man 3 genoot werkelijk niemand en Christopher Nolans Batmanfilms verdrinken in hun eigen ernst. Het controversiële Kick-Ass blaast het ingedutte genre echter nieuw leven in. ‘Hollywood deed het in zijn broek!’

Een comicauteur die alle regeltjes van het genre aan zijn laars lapt en een regisseur die de studiobonzen de oorlog verklaart: dat zijn de drijvende krachten achter Kick-Ass, nu al de felst besproken superheldenfilm van het jaar. Onderwerp is een klungelige tiener die zich in een zelfgemaakt kostuum hijst en de lokale onderwereld de oorlog verklaart. Na een pijnlijke confrontatie met enkele gewelddadige autodieven komt hij in contact met de wraakzuchtige Big Daddy en diens dochter Hit-Girl, een elfjarige moordmachine die in een van de eerste scènes van dit duivels entertainende actieavontuur een legertje drugsdealers in de pan hakt.

‘Kun je dat nog eens herhalen, asjeblief?’, was de veelzeggende vraag waarmee regisseur Matthew Vaughn telkens opnieuw geconfronteerd werd als hij het project aan een Hollywoodmajor voorlegde. ‘Ze deden het allemaal in hun broek’, zegt Vaughn. ‘Hit-Girls leeftijd en het buitensporige geweld konden simpelweg niet door de beugel.’ ‘ Fuck them!’, dacht hij vervolgens en de producer van Guy Ritchies eerste films en de cineast van gangsterparel Layer Cake met 007 in spe Daniel Craig, financierde het zaakje zelf. Het bleek de beste investering in tijden. Toen de filmmaker vorig jaar enkele fragmenten toonde tijdens de drukbezochte Comic-Constripbeurs in San Diego, waren de reacties zo lovend dat de studiobonzen als gekken tegen elkaar begonnen op te bieden.

Doorgewinterde comicliefhebbers zagen de hype echter al lang aankomen.

De oorspronkelijke stripversie van Kick-Ass werd immers neergepend door Mark Millar, een Schotse schrijver die tot een van de populairste genrespecialisten van het afgelopen decennium is uitgegroeid. Zijn geheime wapen? ‘Een schizofrene mix van aanbidding en rebellie’, aldus Vaughn. ‘Hij kent zijn klassiekers, maar deinst er niet voor terug om zijn favoriete figuren volledig te kakken te zetten.’ Vergelijkingen met Alan Moore, het Engelse brein achter subversieve titels als Watchmen en V for Vendetta, zijn dan ook niet van de lucht. ‘Er is echter één groot verschil’, lacht Vaughn. ‘Moore wil niets met Hollywood te maken hebben, Millar is een hoer die met iedereen in bed zou kruipen.’

Kick-ass

Vanaf 21/4 in de bioscoop.

Door Steven Tuffin

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content