De legendes rond Koning Arthur en zijn Ridders van de Ronde Tafel zijn een typisch middeleeuws verschijnsel dat op gang werd gebracht in de twaalfde eeuw door een zekere Geoffrey of Monmouth, een Welshman. Die schreef zijn eigen - historisch inaccurate - geschiedenis van het Britse eiland, die als basis diende voor dé middeleeuwse bestsellers. U herinnert zich wel een aantal titels van de vele hoofse romans, waarin een ridder - tussen de toernooien en bovenwerkelijke avont...

De legendes rond Koning Arthur en zijn Ridders van de Ronde Tafel zijn een typisch middeleeuws verschijnsel dat op gang werd gebracht in de twaalfde eeuw door een zekere Geoffrey of Monmouth, een Welshman. Die schreef zijn eigen - historisch inaccurate - geschiedenis van het Britse eiland, die als basis diende voor dé middeleeuwse bestsellers. U herinnert zich wel een aantal titels van de vele hoofse romans, waarin een ridder - tussen de toernooien en bovenwerkelijke avonturen door - de onbereikbare vrouwe het hof diende te maken, soms zonder daarbij de bedoeling te hebben haar het bed in te krijgen. Ondenkbaar, tegenwoordig. Dat deze dikwijls magische en overduidelijk mythische avonturen voor vele cineasten gesneden brood voor een script vormen, is zonneklaar. Knights of the Round Table van Richard Thorpe (1953), Lancelot du Lac van Robert Bresson (1974), Perceval van Eric Rohmer (1978) en Excalibur van John Boorman (1981) zijn maar enkele voorbeelden van meesters die zich op het genre van de Arthurfilm wierpen. Met King Arthur schenkt de vrij onbekende zwarte cineast Antoine Fuqua (vooral bekend van Training Day en videoclips ) ons een nieuwe kijk op de eeuwenoude verhalen. Geschiedkundige accuraatheid staat ditmaal centraal. Scriptschrijver David Franzoni (Amistad, Gladiator) ontdoet de film daarom van haar mythische bovenlaag, en probeert enkel het historische over te houden. Hij verplaatst de legende naar 452 na Christus, toen groepen huursoldaten in dienst van het Romeinse Rijk op Britse bodem de aanvallen van de barbaren zonder veel succes probeerden af te slaan. Een van die privé-milities, onder leiding van de Romeinse officier Lucius Artorius Castus ofwel Arthur (Clive Owen), wordt voor een laatste missie naar het noorden van het eiland uitgestuurd. Daar moeten ze een edelman en zijn familie uit de handen van de barbaren (de Woads) redden. Omdat er een derde hond in het spel is - de Saksen die uit zijn op dominantie over het hele eiland -, verenigt Arthur zich met de Woads van de mysterieuze en krijgshaftige sjamaan Merlijn (Stephen Dillane), en samen met de Britten probeert hij de Saksische aanvallers terug te dringen. Tijdens die missie voelt hij niet alleen gevoelens van Britishness in zich opwellen, hij kan ook zijn fantasieën over de schaars geklede charismatische vechtbazin Guinevere (Keira Knightley) niet loslaten. Reese Esposito