De grappigste film aller tijden gevierd in een boek dat, net als Hollywood, ‘bigger than life’ is.

Door Patrick Duynslaegher

‘Billy Wilder’s Some Like It Hot’, Alison Castle en Dan Auiler, Tascher, 384 blz., OE 150.

Billy Wilder’s Some Like It Hot is het filmboek om alle bestaande filmboeken te overtreffen in omvang, volume, ambitie, exclusiviteit en onvermijdelijk ook in prijs. Bij het inkijken, doet u er goed aan vooraf even te checken of uw salontafel niet onder het gewicht zal bezwijken. En zesduizend frank is zeker niet gering, maar in zekere zin komen we er nog goedkoop af: ingesloten in het boek zit de uithaalbare facsimile van het dialoogboekje van Marilyn Monroe (inclusief haar aantekeningen vol spellingsfouten). Het origineel ging onlangs onder de hamer voor 60.000 dollar (2,76 miljoen frank).

Het eerbiedwaardige American Film Institute riep Some Like It Hot (1959) uit tot de beste Amerikaanse komedie van de 20ste eeuw. Alleen een gediplomeerde zuurpruim die daar een probleem zal mee hebben. Gebaseerd op een oude Duitse film ( Fanfaren der Liebe) maakten Billy Wilder en zijn vaste coscenarist I.A.L. Diamond een onweerstaanbare komedie over twee jazzmuzikanten uit de Roaring Twenties die, om hun hachje te redden, in vrouwenkleren door het leven trippelen. Ze waren toevallig in een garage in Chicago getuige van de St. Valentine’s Day Massacre. Om aan de gangster (George Raft), die ze op de hielen zit, te ontsnappen, sluiten ze aan bij een rondreizend damesorkestje, op weg naar Florida. Bassist Jerry (Jack Lemmon) wordt Daphne en tenorsaxofonist Joe (Tony Curtis) wordt Josephine. In Florida begint Joe zich ook nog eens te vermommen als een eenzame olie-erfgenaam, in de hoop de voluptueuze zangeres van het bandje, Sugar Kane (Marilyn Monroe), aan de haak te slaan; Jerry wordt het hof gemaakt door een vaak getrouwde miljardair Osgood (Joe E. Brown) die, wanneer hij eindelijk verneemt dat Daphne in feite een vent is, een van de beroemdste slotzinnen uit de filmgeschiedenis mag uitspreken: ‘ Nobody’s perfect‘. Dat laatste geldt dus niet voor de film én het boek eraan gewijd.

Some Like It Hot mag dan nog een film zijn over twee volwassen mannen die onderjurken dragen, het zou fout zijn _ en getuigen van een chronisch gebrek aan humor _ om er een zinnige commentaar achter te zoeken over travestie, homoseksualiteit of gender-bending. Deze Tascher-kanjer in Cinemascope-formaat bespaart ons dan ook allerlei hoogdravende theorieën of vergezochte inzichten. Het boek probeert gewoon vierhonderd pagina’s lang het plezier van het filmkijken te vertalen in tekst, foto’s en luxueuze design.

Hoofdbrok is de facsimile van het voltooide draaiboek en uittreksels uit de eerste scriptversie (voor wie iets wil te weten komen over constructieproblemen zijn de handgeschreven nota’s en correcties van Wilder en Diamond een goudmijn). Naast de schitterende foto’s in kleur en zwart-wit krijgen we ook afbeeldingen van het originele promotiemateriaal. Nieuwe, gevatte interviews (van Dan Auiler) met Wilder (inmiddels 95), Curtis en de onlangs overleden Lemmon zorgen voor enig historisch perspectief én de nodige smakelijke anekdoten. Het geheel wordt afgerond met een geannoteerde en geïllustreerde filmografie van Wilder. De crèmekleurige hardcover overtrokken met een zacht laagje fluweel en versierd met knaloranje titel verheft deze klassieke Hollywood-komedie tot pure popartstatus.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content