Verleden vrijdag is in de Verenigde Staten Exorcist: The Beginning in première gegaan, en daarmee is een eind gekomen aan een van de meest besproken opnames van de laatste jaren. Zoals de titel het al een beetje verklapt, is Exorcist: The Beginning een prequel op de horrorklassieker uit 1973, waarin een bezeten meisje door duiveluitdrijver Merrin verlost wordt. De nieuwe film gaat terug in de tijd toont hoe Merrin in de jaren vijfti...

Verleden vrijdag is in de Verenigde Staten Exorcist: The Beginning in première gegaan, en daarmee is een eind gekomen aan een van de meest besproken opnames van de laatste jaren. Zoals de titel het al een beetje verklapt, is Exorcist: The Beginning een prequel op de horrorklassieker uit 1973, waarin een bezeten meisje door duiveluitdrijver Merrin verlost wordt. De nieuwe film gaat terug in de tijd toont hoe Merrin in de jaren vijftig in koloniaal Afrika voor het eerst met De Duivel werd geconfronteerd. Het idee om een film te maken rond Merrins ervaringen in Afrika - waar zowel in de originele film als in het boek van William Blatty oppervlakkig naar verwezen wordt - dateert van 1997 maar er kwam pas schot in de zaak in 2000. Toen werd immers een opgefriste versie van The Exorcist in de zalen gebracht, en die deed het tegen de verwachtingen in meer dan uitstekend. In het begin liep alles op rolletjes. Veteraan John Frankenheimer stemde toe om de film te regisseren en met Liam Neeson stond er een grote naam op de affiche. Maar toen de 72-jarige Frankenheimer in 2002 tijdens de voorbereidingen ziek werd (hij zou kort daarop sterven), ging het mis. Als vervanger trok de studio Paul Schrader aan, regisseur van niet echt licht verteerbare films als Light Sleepers en Affliction en al twintig jaar aan de zijlijn in Hollywood. Maar Schrader kreeg een budget van 40 miljoen dollar - het grootste uit zijn carrière - en ging eind 2002 aan de slag in Rome en Marokko. Enkele maanden later al circuleerden er geruchten dat de relatie tussen Schrader en zijn bazen flink was bekoeld, en in september 2003, terwijl Schrader The Beginning aan het afwerken was, kwam het bericht dat hij was ontslagen wegens... creatieve meningsverschillen. De studiobazen hadden stukken van de film in avant-première gezien en waren uit hun stoel getuimeld. Schrader had zijn onderwerp meer 'artistiek' benaderd en had van 'het kwade' een abstracte kracht gemaakt, zo luidde het. Simpel gezegd: zijn film was niet bloederig genoeg om veel volk te trekken. Dus riep men de hulp in van Renny Harlin ( Die Hard 2, Cliffhanger) om de zaak te redden. En die ging grondig te werk: het script, de cast, het creatieve team, alles werd veranderd, van Schraders film nam hij zo goed als niets over. Maar het resultaat kon ditmaal wel de goedkeuring van de studio wegdragen. En Schraders versie? Die zou als extra op de dvd van Exorcist: The Beginning komen. (S.W.) S.W.