Ben Van Alboom
Ben Van Alboom Freelance journalist

Over de film waren de meningen verdeeld, over de ‘Moulin Rouge’-dvd is iedereen het eens. Wat de meest extravagante film van vorig jaar was, is nu ook een verheerlijking van het nieuwe medium.

Door Ben Van Alboom

‘Moulin Rouge’ en ‘William Shakespeare’s Romeo + Juliet’ vanaf 3 april op dvd (20th Century Fox Home Entertainment).

Focus Knack geeft van beide dvd’s 5 exemplaren weg. Zie Focus trakteert.

Op de komende oscaruitreiking zal Baz Luhrmanns wervelende musical Moulin Rouge meer dan waarschijnlijk de duimen moeten leggen voor Ron Howards zenuwtergende A Beautiful Mind en Peter Jacksons overweldigende Lord of the Rings. De Australische filmmaker zag de bui wellicht al hangen en revancheert daarom op voorhand met twee indrukwekkende schijfjes boordevol bonusmateriaal en een recordaantal easter eggs.

Niet toevallig is Luhrmanns productiemaatschappij Bazmark Films verantwoordelijk voor het kleinood. Tijdens een gesprek in New York kan de filmmaker zijn liefde voor de drager nauwelijks verbergen: ‘Een betere filmschool bestaat niet. Terwijl vroeger slechts sporadisch documentaires over de geschiedenis en het productieproces van een film opdoken, word je nu onophoudelijk een blik achter de schermen gegund. Ik kan me daarom goed voorstellen dat toekomstige filmmakers het medium op dezelfde manier omhelzen als ik destijds zeldzame documentaires als That’s Entertainment! en Hearts of Darkness verslond. En dit is nog maar het begin, want we moeten de oneindige mogelijkheden van de drager nog ontdekken. Ik ben er in elk geval rotsvast van overtuigd dat films aan betekenis en diepgang winnen naargelang van het aantal verwijderde scènes, documentaires en commentaartracks op het schijfje.’

Het roept de vraag op in hoeverre de filmmaker bij de opnames van Moulin Rouge al met het bonusmateriaal bezig was. ‘Om eerlijk te zijn, heb ik het medium pas tijdens de postproductie van de film ontdekt. Ik kan me intussen echter wel voorstellen dat steeds meer filmmakers daar al dan niet bewust al tijdens de preproductie rekening mee beginnen te houden. Wellicht ontsnap ik daar in de toekomst ook niet aan, maar dit keer ben ik dus anders te werk gegaan. Mijn voornaamste doelstelling was om de kijker onder te dompelen in het volledige productieproces. Daarom vind je er ook werkelijk alles op terug. Sommige taferelen mogen dan al behoorlijk gênant zijn, ik had geen zin om aan het soort geromantiseerde documentaires mee te werken waar filmmaatschappijen graag mee uitpakken. Hoe kwetsbaarder een filmmaker zich opstelt, hoe geslaagder het opzet.’

Als we hem vertellen dat David Lynch zijn films liever niet door bonusmateriaal omringd ziet worden, reageert Luhrmann gelaten: ‘Dat is zijn goed recht en waarschijnlijk lopen er veel mensen rond die aan het bonusmateriaal sowieso geen boodschap hebben. Toch moet Lynch zich ervan bewust zijn dat wanneer hij zijn films zelf niet van commentaar voorziet, iemand anders het vast en zeker wel zal doen. En wat we lezen, nemen we al vlug voor waarheid aan. Denk maar aan het boek van scenarist Frederic Raphael over zijn samenwerking met Stanley Kubrick aan Eyes Wide Shut. De nabestaanden van Kubrick schreeuwen van de daken dat de beweringen van Raphael kant noch wal raken, maar ze vechten tegen de bierkaai.’

De verschillende dansroutines vormen zonder meer het hoogtepunt van Moulin Rouge. Ook op de twee schijfjes zijn ze nadrukkelijk aanwezig. ‘Omdat ik de meeste dansscènes in functie van het verhaal tot een minimum heb moeten reduceren, leek het mij een leuk idee om ze nu integraal en vanuit verschillende camerastandpunten weer te geven. Jammer genoeg was het niet mogelijk om ook het onafgewerkte materiaal daaraan toe te voegen. Zo hebben we onder meer nog een scène liggen waar we Slave to the Rhythm van Grace Jones op wilden kleven. Het was echter te duur om enkel voor de dvd de rechten voor het gebruik van dat nummer te betalen. Hetzelfde gold voor nog een paar andere scènes. Dat er verder niet gek veel verwijderde scènes op het schijfje terug te vinden zijn, ligt vooral aan het feit dat we op voorhand al een goed idee hadden over wat al dan niet in de film zou komen te zitten. Met een film als Moulin Rouge kon ik me geen overbodige draaidagen veroorloven.’

Luhrmann werkt op dit moment aan een boxset van zijn twee eerste films: Strictly Ballroom en William Shakespeare’s Romeo + Juliet. De eigenlijke films krijgen het gezelschap van een vijfde schijfje met daarop een persoonlijke geschiedenis van de filmmaker en diens invloeden. Ook zijn fascinatie voor de Bollywood-musical komt er uitgebreid in aan bod.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content