Woensdag 4/9, Canvas

De crisis is voorbij – nee, de crisis is nog lang niet voorbij. We zijn goed bezig – of nee, toch niet. Krijgt u kop noch staart aan wat economen als Paul Krugman, Nouriel Roubini en Ivan Van de Cloot orakelen? VRT-journalist Michaël Van Droogenbroeck wil u helpen de bomen weer door het economische bos te zien in het nieuwe programma Econoshock 2.0.

Econoshock is gebaseerd op het gelijknamige boek van econoom Geert Noels’, legt Van Droogenbroeck, het economische anker van het VRT-journaal, uit. ‘We hebben daarvoor gekozen omdat Noels in dat boek op een heel bevattelijke manier, verstaanbaar voor een zo breed mogelijk publiek, uitlegt wat onze economie doormaakt, namelijk zes schokgolven. Er is de financiële schokgolf van de banken- en schuldencrisis, er is een demografische crisis met bevolkingstoename en vergrijzing, er is de schokgolf van de oprakende fossiele brandstoffen, die van de opkomst van de groene economie en die van de ICT-revolutie. De zesde schokgolf ten slotte ontstaat doordat de vorige vijf schokgolven tegelijkertijd plaatsvinden.’

De afgelopen weken mochten we andermaal ondervinden dat er evenveel meningen over de economische toestand zijn als analisten. Schrijven jullie je met dit programma in de visie van Noels in?

VAN DROOGENBROECK: Nee, we nemen enkel het concept van de schokgolven over. We waken erover dat er enkel objectieve feiten en geen opinies in het programma terechtkomen. Daarom laten we ook zo weinig mogelijk economen aan het woord.

In de plaats zoeken jullie mensen op die de crisis aan den lijve ondervinden. Zo begin je met een bezoek aan een vrouw in New Jersey die haar huis uit moet vanwege een onbetaalbare lening. Hoe confronterend is dat?

VAN DROOGENBROECK: Zeer. Op zo’n moment besef je dat al die cijfers waarmee je elke dag op de redactie in Brussel in de weer bent over mensen gaan. Dergelijke ontmoetingen hebben mijn mening danig beïnvloed. Maar niet alleen op een pessimistische manier. Met Econoshock willen we tonen dat er ook opportuniteiten en redenen tot optimisme zijn. We trekken bijvoorbeeld naar de stationsbuurt van Rotterdam. De overheid had geen geld om ze op te waarderen, dus hebben de bewoners zelf het geld voor een voetgangersbrug verzameld, via crowdfunding op het internet.

We mogen dus niet lijdzaam toezien hoe de crisis over ons heen spoelt?

VAN DROOGENBROECK: Het is een huizenhoog cliché, maar het klopt wel: economie gaat over mensen. Economie is een dynamiek die ontstaat doordat mensen iets ondernemen om het leven te verbeteren. We mogen zeker niet het gevoel krijgen dat het allemaal is afgelopen, en dat gevoel overheerst volgens mij te veel in Europa. Ik ben voor Econoshock in heel wat landen geweest en vaak beschouwt men ons daar nog steeds als een voorbeeld.

Met welke stijl presenteer je een toegankelijk programma over economie? Met het kwajongensachtige cynisme van Jort Kelder in Het snelle geld van de VPRO of met de molenwiekende branie van Richard Quest op CNN?

VAN DROOGENBROECK: Ik ben toch vooral mezelf gebleven. Ik merk natuurlijk wel dat ik mij anders opstel bij een interview zoals met die dame in New Jersey dan voor een item in Het Journaal, maar in beide omstandigheden blijf ik toch de objectieve journalist. Dat is nu eenmaal ook mijn job.

(H.V.G.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content