20.15 – KANAALTWEE

E.R.

Zoals je mag verwachten van een serie die zich afspeelt in een ziekenhuis, pompt E.R. met de regelmaat van de klok vers bloed naar binnen. In het elfde seizoen maakten we kennis met Ray Barnett, een jonge en arrogante dokter die door zijn hoge rock-‘n-rollgehalte de halve afdeling tegen zich in het harnas joeg. Nochtans ziet de toekomst er goed uit voor Barnett, want nu Noah Wyle de serie verlaat, staat hij met stip genoteerd als de man die in de voetsporen van John Carter zal treden. Tijd dus om kennis te maken met Shane West, een jonge acteur die na rolletjes in onder meer The League of Extra-Ordinary Gentlemen op de rand van de doorbraak staat.

Hoe was het om in een serie als ‘E.R. ‘ binnen te komen?

Shane West: Intimiderend, en dan vooral door het tempo van de serie. Toen ik voor het eerst een scène moest opnemen, had ik het gevoel dat ik heel erg traag klonk. Ik hoorde mezelf praten en dacht: Verdorie, vergeleken met de anderen heb ik precies aan de weed gezeten (lacht).

Viel het mee om alle jargon uit het hoofd te leren?

West: Dat was voor mij een extra uitdaging omdat ik nooit goed ben geweest in wetenschappen of wiskunde. Maar eigenaardig genoeg bleek na een paar afleveringen dat het eigenlijk gemakkelijker is om de namen van ziektes te leren dan je gewone dialogen. Het is me al een paar keer overkomen dat ik moeiteloos een hele wetenschappelijke uitleg kon geven, maar als ik dan op het einde iets simpels moest zeggen als ‘Are you coming with me?‘, ging ik compleet de mist in.

Wat is je ergste blunder totnogtoe?

West: Het meest gênante moment was eigenlijk niet tijdens maar voor de opnames. Net voor mijn eerste scène wou ik nog even naar mijn trailer gaan, omdat ik zag dat ze toch nog alles klaar moesten zetten. Maar de producer hield me tegen en zei: ‘And where do you think you’re going, son?’ Bleek dat ik twee minuten later al klaar moest zijn! Het ziekenhuis is namelijk speciaal voor de serie gebouwd: de belichting is overal al perfect zodat het maar een paar minuten duurt om de set in orde te maken. Even op een rustig plekje je dialogen doornemen, zit er dus niet in. Als je aan ER meedoet, moet je maar één ding weten: Be prepared.

Space Tourists Documentaire over de ondernemers die tickets naar de ruimte proberen te verkopen. Virgin Atlantic zegt dat het over twee jaar als eerste bedrijf betalende klanten in een ruimteschip zal meenemen, maar er zijn ook nog andere zakenlui actief (22.00 – BBC2)

The Experts * Dave Thomas, VS 1989. Dit John Travolta-vehikel van de Canadese regisseur en komiek Dave Thomas kwam indertijd rechtstreeks op video uit. De carrière van Travolta bereikte dan ook een dieptepunt na Brian De Palma’s Blow Out uit 1981 tot Tararantino ruim tien jaar later voor een nieuwe dynamiek wist te zorgen met Pulp Fiction. Dit is een bedenkelijke Koude Oorlogs-satire met een trivia-voetnoot: op de set leerde Travolta zijn toekomstige bruid Kelly Preston kennen. (13.30 – VIJFtv) A Father’s Choice (0) Christopher Cain, 2000. Twee zussen uit LA verhuizen na de moord op hun moeder naar een ranch waar ze proberen samen te leven met hun macho vader die droomt van een rodeocarrière. Een oervoorspelbaar tv-drama, door Cain ingeblikt voor de Amerikaanse zender CBS (21.10 – VIJFtv) Espion, lève-toi * Yves Boisset, Fr. 1981. De cast, met Lino Ventura en Michel Piccoli, is nog het meest interessante gegeven van deze weinig beklijvende politieke spionagethriller met Ennio Morricone-score (20.40 – ARTE)

(S.W.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content