Met de vlam in de pijp. Een racegame is een racegame. En dan is er ‘DTM Race Driver 3’. Geen perfecte simulatie, maar een perfecte illusie.

DTM Race Driver 3 ****

PS2, XBOX, PC

Ambitie is goed, zelfkennis is beter. Een wijsheid waar de makers van DTM Race Driver 3 geen boodschap aan hebben. Een waarschuwing waar ze mee lachen. Ze weten wel hoe moeilijk het is om een solide racesimulator in elkaar te boksen. Ze weten ook dat het onbegonnen werk is om die simulator te ontwerpen voor uiteenlopende racedisciplines. En tóch proberen ze het. En jawel, het lukt hen zowaar.

Dat ze het klaarspelen om Indy Cars en gocarts in één game te verenigen, getuigt van klasse. Dat ze er in één moeite ook rally, GT, monster trucks en 30 (!) andere racedisciplines bijdoen, grenst aan het onmogelijke. De onderscheidende karakteristieken van alle voertuigen zijn zorgvuldig ontleed en gekopieerd, waardoor de vierwielers zich stuk voor stuk op een andere manier laten besturen. Ook de pistes, zowel op asfalt als offroad, voelen écht aan. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze dat ook daadwerkelijk zijn. Wie ooit een echte monster truck of Indy Car heeft bestuurd, vindt deze simulator misschien niks. Alleen: wie hééft ooit een monster truck of Indy Car bestuurd? Het zou best kunnen dat de makers van DTM Race Driver ons geweldig voor de gek houden. Het is zelfs waarschijnlijk, want voor een perfecte digitale simulatie van ’the real thing’ zouden ze minstens 1000 programmeurs aan het werk moeten zetten en 100 schijfjes met data moeten volstoppen. Wat natuurlijk niet tot de mogelijkheden behoort.

In hun beperkingen tonen ze echter hun talent: ze maken geen perfecte simulatie, maar creëren wel een nagenoeg perfecte illusie. Die illusie is zo goed opgebouwd, dat je ze nauwelijks herkent. De sublieme grafische weergave van de wagens, de vloeiende animaties, de stabiele besturing, de geavanceerde artificiële intelligentie, de waarheidsgetrouwe gameplay: alles klopt. Logisch dan ook dat je verondersteld wordt om te racen volgens de regels van de kunst: je maakt het verschil met je techniek en bochtenwerk, je behoudt de opperste concentratie, je voert geen onverantwoorde manoeuvres uit, je knalt je tegenstanders niet van de baan… Crashes worden prachtig in beeld gebracht, zoals álles prachtig in beeld wordt gebracht, maar het is absoluut niet de bedoeling dat je als een zondagsrijder over het parcours raast. De spelmakers hebben hun werk zeer plichtsbewust uitgevoerd en verwachten van jou hetzelfde. Een faire deal.

Bart Vandormael

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content