ACHTERGROND

In tegenstelling tot die van films zijn gamesequels vaak beter, mooier en completer, maar bij Dragon Age liep het even mis. De eerste episode, Origins, werd in 2009 met superlatieven overladen en had heel wat diepgang en genrepracht. Deel twee verscheen twee jaar later veel te overhaast op de markt, bleek bij die release nauwelijks afgewerkt en was behoorlijk eentonig op het vlak van omgevingen en missies. Dat vertaalde zich in de verkoopcijfers: met iets meer dan anderhalf miljoen exemplaren kwam Dragon Age II nog niet aan de helft van zijn voorganger. Voor Inquisi...

In tegenstelling tot die van films zijn gamesequels vaak beter, mooier en completer, maar bij Dragon Age liep het even mis. De eerste episode, Origins, werd in 2009 met superlatieven overladen en had heel wat diepgang en genrepracht. Deel twee verscheen twee jaar later veel te overhaast op de markt, bleek bij die release nauwelijks afgewerkt en was behoorlijk eentonig op het vlak van omgevingen en missies. Dat vertaalde zich in de verkoopcijfers: met iets meer dan anderhalf miljoen exemplaren kwam Dragon Age II nog niet aan de helft van zijn voorganger. Voor Inquisition, het derde deel in de saga, werd niets aan het toeval overgelaten en kregen de ontwikkelaars ruim drie jaar productietijd. De fantasierijke escapades spelen zich af in een magisch koninkrijk, waar verschillende facties in onvrede met elkaar leven. De hoofdfiguur is in een bepaalde regio de enige overlevende na een verwoestende mysterieuze explosie. Door die ontploffing is er een barst ontstaan in The Veil, die de Dragon Age-wereld van een demonische onderwereld scheidt. Ongure creaturen krijgen zo toegang tot de op zich al onstabiele spelwereld, waar burgeroorlogen en conflicten dagelijkse kost zijn. Als speler krijg je de loodzware taak om de oorzaak van de explosie op te sporen, en de hele janboel ongedaan te maken. Liefst voor het te laat is en de hele wereld in destructieve chaos wegzinkt. Spelers van de vorige episodes kunnen via een onlineaccount hun spelbeslissingen van destijds laten meespelen in hoe wereld en personages in Inquisition zich gedragen. Daarna stel je een eigen hoofdfiguur samen, waarbij je ras, geslacht, gelaat en andere uiterlijke kenmerken kiest. Voor de gameplay speelt vooral ras een doorslaggevende rol. Zo zijn elfen beter in langeafstandsgevechten en kunnen dwergen beter met magie overweg. Daarna trek je door de wereld, praat je met andere personages, neem je via multiplechoicebeslissingen die het verhaal beïnvloeden, voer je een leger aan, begin je zelfs aan romances én lever je alleen of in groep slag met divers magisch gespuis. Het aangepaste knoksysteem - je hebt de keuze om in pure actiestijl vanuit derdepersoonsstandpunt te hakken en toveren, of vanuit vogelperspectief beurtelings en iets tactischer op de vuist te gaan - maakt de spelbeleving dieper. Inquisition beschikt bovendien niet alleen over de grootste spelwereld die ontwikkelaar BioWare (maker van onder meer Mass Effect) ooit geproduceerd heeft, maar ook over de rijkste en meest diverse qua omgevingen, nevenopdrachten en personages. De uitbreidingsmogelijkheden voor je personage zijn talrijk, de manieren waarop je via de War Table politiek en militair de wereld kunt beïnvloeden doordacht. Een nichegame, maar zowat de beste rpg-titel van 2014. DRAGON AGE: INQUISITION PC, PS4, XBOX ONE ELECTRONIC ARTS GAMEPLAY **** GRAFIEK **** GELUID ****DIMITRI DEWEVER