Magnificent Obsession (1954) / All That Heaven Allows (1955) / A Time to Love and a Time to Die (1958) / Imitation of Life (1959) Films: *****Extra's: **** (Carlotta; Franse import, originele versies met enkel Franse onderschriften).
...

Magnificent Obsession (1954) / All That Heaven Allows (1955) / A Time to Love and a Time to Die (1958) / Imitation of Life (1959) Films: *****Extra's: **** (Carlotta; Franse import, originele versies met enkel Franse onderschriften). Films. Het is een van de mooiste scènes uit de filmgeschiedenis en ze zit in een film van Douglas Sirk, All That Heaven Allows. De heldin, een kleinburgerlijke weduwe van in de veertig (Jane Wyman) valt voor haar jongere tuinman (Rock Hudson). Het verschil in leeftijd en sociale klasse wordt haar door haar omgeving niet in dank afgenomen. Op aandringen van haar twee volwassen kinderen laat ze haar hertrouwplannen dan maar varen. Tegen de eenzaamheid - de kerstdagen komen eraan - doen ze haar een televisietoestel cadeau. 'Drama, comedy, life's parade at your fingertips', zegt de verkoper die het kijkkastje komt installeren. Maar het enige wat Jane Wyman ziet is haar eigen reflectie in de beeldbuis, haar gezicht groen uitgeslagen en ontdaan van elke emotie. Het is een van de vele spiegelbeelden in het werk van Douglas Sirk, die puur door zijn mise-en-scène (gebruik van weerkaatsingen, expressieve decors, muzikale cameravoering, kaders in het kader, glorieuze Technicolor) de melodramatische scenario's die hem door de studio (Universal) werden opgedrongen, transformeerde tot de allergeraffineerdste noodlotstudies. In All That Heaven Allows,Magnificent Obsession en Imitation Of Life ziet de Europese immigrant, geboren in Duitsland als Detlef Sierck, de kunstmatigheid en de frustraties van de American way of life tijdens de Eisenhowerjaren onder ogen. Zonder ironie maar met ontroerende empathie toont hij de leegte, de wanhoop en de waanzin achter de keurige façade van het kleinsteedse conformisme in de jaren 50. In de vierde film in deze box laat Sirk zijn flamboyante Hollywoodesthetiek achterwege en kiest hij voor een sobere, kale enscenering en een droefgeestig kleurenpalet. A Time To Love and a Time To Die markeerde dan ook zijn terugkeer naar Duitsland, met een smartelijk liefdesverhaal, waarin de gedoemde minnaars (John Gavin, Lilo Pulver) zich een weg banen door de ruïnes van het Derde Rijk. Extra's. Een dvd-editie om u tegen te zeggen. Naast de vier meesterwerken krijgen we niet minder dan vier bijkomende schijfjes, volgeladen met megacinefiel bonusmateriaal. Met als grootste attractie de twee originele films uit de jaren 30 van John Stahl ( Magnificent Obsession; Imitation of Life) waarvan Sirk de superieure remakes draaide. Maar ook boeiende analyses, beschouwingen en hommages aan Sirk door vurige bewonderaars: R.W. Fassbinder, Todd Haynes (die met respectievelijk Angst essen Seele auf en Far From Heaven beiden hun versie maakten van All That Heaven Allows), François Ozon, Christophe Honoré en Wesley Strick. Patrick Duynslaegher