Vanaf 5/9 û 20.15 TV1
...

Vanaf 5/9 û 20.15 TV1 Vanaf vrijdag 3/9 û 21.45 VTM Vanaf oktober op VTM Vanaf oktober op VTM Vanaf 4/9 û 20.40 TV1 Vanaf het late najaar op VTM Vanaf 3/9 om 22.55 op Canvas De Vlaming is weer geïnteresseerd in geschiedenis, zo hebben trendwatchers TV1 ingefluisterd, en de zender speelt daarop in. Met De Grote Geschiedenisshow brengt TV1 een historisch vervolg op Hoe? Zo!, waarin met weetjes en spelletjes de kijker verleid wordt tot een duik in de geschiedenis. Ilse Van Hoecke kreeg de zware taak de succesvolle traditie van TV1 op zondag voort te zetten. Ilse Van Hoecke: Ik sta daar niet echt bij stil. Het is ook niet van de ene dag op de andere. Ik heb al naast Bart Peeters gestaan, en onlangs nog in Doe De Stemtest. Bovendien doe ik De Grote Geschiedenisshow niet helemaal alleen: ik krijg hulp van Han Coucke, die ik nog ken uit mijn studententijd en die moet zorgen voor comic relief. Van Hoecke: Neen, absoluut niet. Je hoeft ook geen geschiedenisfreak te zijn, want het draait vooral om leuke weetjes. Waar komt de chips vandaan, hoe hebben Caesar en Cleopatra elkaar ontmoet, dat soort dingen. Geen saaie geschiedenis, maar veel show. Van Hoecke: Nee, maar ik heb sinds kort wel mijn eigen mental coach: Tom Lenaerts. Ik vond dat ik iemand nodig had die mij begeleidt, en Tom zag dat zitten. Hij moet ook niet zoveel doen, alleen in het publiek zitten en af en toe zijn duim opsteken (lacht). Prognose De voorbije jaren had TV1 zowat een monopolie op zondagavond, deels door de sterke programmering, deels door het gebrek aan alternatieven. Dit najaar plaatst VTM tegenover De Grote Geschiedenisshow en Flikken echter Idool en De Pfaffs, zodat er op zondagavond, om het met de woorden van Jan Verheyen te zeggen, 'bij veel gezinnen gevochten zal worden om de tv'. En wij vrezen dat De Grote Geschiedenisshow dan een beetje in de klappen zal delen, wegens iets te veel gimmicks en iets te weinig inhoud: 800.000 kijkers. Brussel, Gent, Antwerpen, Oostende, Brugge, Halle, er waart een spook door Vlaanderen: het spook van de misdaadreeksen. De nieuwste telg is Rupel, waarin dertien weken lang het schorremorrie uit de Rupelstreek wordt aangepakt. En ook weer niet, want Rupel wil vooral tonen hoe ook de gewone man of vrouw tot de misdaad kan worden gedreven, en hoe weinig er daarvoor soms nodig is. Inspecteurs van dienst zijn Hilde Heijnen én radio- en tv-maker Johan Terryn, die naar eigen zeggen een beetje per ongeluk in Rupel is gerold. Johan Terryn: Ik was niet echt op zoek naar een hoofdrol op tv, omdat zoiets toch veel tijd opslorpt. Maar onder lichte druk ben ik de scripts beginnen lezen en omdat ik ze zo goed vond, heb ik uit nieuwsgierigheid aan de audities meegedaan. En ik kwam daar buiten en dacht: Shit, ik heb een probleem. Want het klikte meteen, ik wist dat ze mij zouden kiezen, en ik had geen tijd meer vrij. Dus ben ik maar mijn agenda beginnen herplannen. Terryn: Eerst met lange gesprekken met de scenarist, en daarna heb ik een tijdje een echte rechercheur gevolgd. Heel indrukwekkend. Maar ik heb me ook laten leiden door mijn intuïtie, en ik kan je geruststellen: volgens mijn medespelers heb ik me niet al te onwennig gedragen op de set (lacht). Terryn: Neen, ik heb toegezegd omdat ik mij amuseer maar ik zie wel wat er op me afkomt. Ik blijf in de eerste plaats programmamaker. Prognose Als je kijkt naar het onvoorstelbare succes van een toch heel middelmatige serie als Witse moet je concluderen dat een misdaadreeks in Vlaanderen zowat de kortste weg naar succes is. Afgaand op wat we al hebben gezien, is Rupel niet wereldschokkend, maar toch zeker degelijk genoeg om de aandacht vast te houden. Bovendien staat de reeks uitstekend geprogrammeerd, op hetzelfde tijdstip als Aspe en met in de eerste weken Idool als locomotief, dus een score van 1.000.000 kijkers moet zeker kunnen. Het is dat de oude nog niet versleten is, of we zouden Koen Wauters de nieuwe Bart Peeters gaan noemen. Over een maand brengt hij met Clouseau een nieuw album uit en op VTM heeft hij dit najaar twee programma's. Eerst Idool en daarna Het Verstand van Vlaanderen, waarin 72 kinderen tussen 10 en 12 jaar onder elkaar uitmaken wie de slimste is. En o ja, hij wordt in oktober ook nog vader. Koen Wauters: Ja,in andere landen is gebleken dat die kids echt wel fanatiek kunnen zijn. Iedereen is dan ook op zijn hoede en er is een kinderpsycholoog aanwezig om te zorgen dat ze zich niet blindelings laten meeslepen. Veel hangt af van de entourage: als de familie het kind zit op te naaien, zal het verkeerd aflopen. Wij zullen ze vooral proberen duidelijk te maken dat het al een hele prestatie is dat ze zover zijn geraakt. Tenslotte zijn zij al gekozen uit ruim 2000 inschrijvingen! Wauters: Dan zeg ik tegen Kris: 'Veel plezier nog' en ben ik weg (lacht). Ja, daar ben ik bij, dat heb ik al aan het hele team laten weten. Wauters: Ja, en Bart heeft al gezworen dat hij mij liggen zal hebben. Ik heb hem een paar keer doen bibberen en hij wil mij nu terugpakken. En dat zal lukken ook: zodra het iet of wat echt lijkt, spring ik in mijn auto. Prognose Het originele format, Britain's Brainiest Kid, was in Groot-Brittannië al een groot succes, en 'Idool voor slimme kinderen' zal hier ook wel aanslaan. Bovendien: Koen Wauters en kinderen, het moet geleden zijn van die keer dat iemand zei 'Hé, ik vraag me af hoe mayonaise op frieten smaakt' dat er nog eens zo'n natuurlijke combinatie uit de bus is gekomen. Wij gokken op 1.250.000 kijkers. De demografische groep 20 tot 44, de kwijl loopt de tv-bazen in de mond als ze het horen en zowat alle programma's zijn erop gericht om in die groep te scoren. Behalve Château Bravoure dan, waarin twaalf senioren (van 57 tot 74 jaar) samen in een kasteel leven om er in één maand tijd een revue aan te leren. De groep krijgt af en toe bezoek van presentatrice Dina Tersago, die haar rol als die van 'kleindochter' omschrijft. Dina Tersago: Ik had vaak het gevoel dat ik op bezoek kwam bij die mensen om naar hun verhalen te luisteren. Ze zijn ook allemaal fascinerend: ze bruisen nog van energie, maar tegelijk hebben ze zo'n grote bagage, zijn ze getekend door liefde en verdriet. En in tegenstelling tot veel jongeren vinden ze het ook niet belangrijk om een bepaalde indruk te maken. Ze zeggen: 'Dit ben ik, in al mijn facetten, en het is te nemen of te laten.' Na een paar dagen zijn alle maskers echt afgevallen en die eerlijkheid is heel mooi. Tersago: Dat soort tragiek heb ik vooral gevoeld bij de selectiedagen. Daar hing een sfeer van 'Dit kan ik nooit meer meemaken'. Eén dame had zelfs speciaal hiervoor voor de eerste keer met de trein gereisd! Maar de meeste afvallers bleven toch positief en waren al blij dat ze hadden durven deelnemen. Prognose Senioren? Revue?! Eerst denk je: allez vooruit, het Bompa-publiek heeft ook een programma gekregen. Maar schijn bedriegt en Château Bravoure - zowat het schoolvoorbeeld van de feelgood-tv die VTM wil brengen - zou wel eens de verrassing van het najaar kunnen worden. De fragmenten die we op de persconferentie te zien kregen, waren grappig én ontroerend, dus als men dat twaalf weken lang kan doortrekken, is 1.200.000 kijkers per week zeker haalbaar. Je zou denken dat hij na De Slimste Mens Ter Wereld zijn bekomst zou hebben van het genre, maar Bruno Wyndaele komt dit najaar toch weer met een quiz op de proppen. De Nieuwste Quiz, meteen ook het eerste programma van zijn productiehuis De Filistijnen, dat Wyndaele samen met Rick Tubbax oprichtte. Bruno Wyndaele: In het programma spelen we met de actualiteit van de voorbije week. We vragen ons af hoeveel mensen op het einde van de week nog overhouden van het nieuws dat ze gezien en gehoord hebben. Het is een heel eenvoudig format, en eigenlijk staan we er zelf van verbaasd dat er, althans toch in de afgelopen jaren, zo weinig met dat gegeven is gedaan. Wyndaele: Drie bekende mensen die in de week voordien zelf in de actualiteit zijn gekomen, en die dan naar we hopen ook nog genoeg tijd hadden om het nieuws te volgen. Maar het moet vooral leuk blijven: er is niets te winnen, het gaat enkel om de eer. Prognose De hamvraag is: hoeveel mensen zitten er na vier dagen De Slimste Mens Ter Wereld nog te wachten op De Nieuwste Quiz? We zijn dan ook bang dat Wyndaele het succes van De Pappenheimers op zaterdag niet zal kunnen evenaren, en zich tevreden zal moeten stellen met 500.000 kijkers. Veelbesproken en langverwacht, dat is Matroesjka's in een notendop. De tiendelige serie rond vrouwenhandel is de duurste reeks uit de Vlaamse tv-geschiedenis en in de cast zien we zowat iedereen die in het Vlaamse acteurswereldje meetelt. Maar één man steelt absoluut de show, Peter Van Den Begin als de meedogenloze en vlot gebekte vrouwenhandelaar Ray van Mechelen. Peter Van Den Begin: Voor een acteur is het altijd plezant om een ietwat crapuleus karakter te spelen, en ik heb me helemaal kunnen uitleven als Ray van Mechelen. Eerlijk gezegd ben ik geschrokken van mezelf. Ik heb de hele reeks onlangs gezien en het zag er een stuk harder uit dan ik had verwacht. Mijn intensiteit als Ray, ik werd er zelf bang van. Van Den Begin: Wel, de sfeer viel toch goed mee, ook al hebben we genoeg lastige scènes meegemaakt. De ploeg hing goed aan elkaar en we hadden echt een gevoel van: dit is een tour de force, een serie als Matroesjka's is uniek in België. Van Den Begin: Ja natuurlijk. Voor mannen als Ray van Mechelen is een meisje niets meer of minder dan een auto. Het gaat er gewoon om dat ze geld verdienen, en of dat nu gebeurt door een wagen of een Litouws meisje te verkopen, maakt eigenlijk niets uit. Het kan vreemd klinken, maar de gedachte dat wat we laten zien eigenlijk nog maar een tiende is van wat er echt gebeurt, zorgde ervoor dat het allemaal een stuk minder confronterend werd. PrognoseMatroesjka's is het grootste prestigeproject van VTM sinds Moeder, waarom leven wij, en de zenuwen zullen bij de uitzending dan ook uiterst gespannen staan. De eerste aflevering is zeer gedurfd en van een niveau dat je in Vlaanderen zelden of nooit tegenkomt, maar wij vragen ons af of de serie niet wat te donker, te rauw zal zijn om een echt groot publiek aan te spreken. Maar alles onder 1 miljoen kijkers is eigenlijk een blamage. Voetzoeker is dood, leve Republica! Voor zijn nieuwe culturele magazine slaat Canvas, in naam van de synergie, de brug naar Studio Brussel: om tien uur is Republica op radio te horen, daarna moeten we de televisie aanzetten. Lieven Vandenhaute presenteert beide programma's. Lieven Vandenhaute: Ik heb het afgelopen jaar zowel voor Republica op Studio Brussel als voor Voetzoeker op Canvas gewerkt, en op een bepaald moment is het idee gekomen om de handen in elkaar te slaan en de redacties samen te laten werken aan één programma. Maar dat betekent niet dat de radio- en de tv-versie gelijk zullen lopen, we zullen gewoon proberen om de voordelen van de twee media uit te spelen. Op radio kan je al eens een wat langer gesprek brengen, op tv is het mogelijk om - nogal wiedes - dingen te laten zien. Vandenhaute: Ja, de bevlogen flauwekul van vroeger, de uitstapjes naar wat er gebeurt in de leefwereld van de jongeren, laten we nu wat varen. Maar Republica zal daarom niet serieus en hoogdravend worden. Ik blijf wie ik ben, en ik wil de wereld van de kunst onbevangen bekijken. Bij sommige mensen komt dat cassant over, maar ik kan mezelf niet veranderen. Op een beate manier naar 'Cultuur' kijken, zit er niet in. Geef mij maar de meest interessante blik, die van het domme blondje. Prognose Voetzoeker, toch niet echt een hermetisch en highbrow programma, zakte de voorbije zomer naar een dieptepunt van 20.000 kijkers, maar dat was 'op de barbecue-avonden' zoals Vandenhaute zegt. Tijdens gewone weken zat het programma dichter tegen de 75.000 aan. Republica moet met een hippere, dynamische aanpak meer mensen kunnen lokken, al moet je met dat uitzenduur geen wonderen verwachten. 100.000 kijkers zou prima zijn.