BEATS RHYMES & LIFE: THE TRAVELS OF A TRIBE CALLED QUEST

Doortastende carrièredissectie van de hiphoppers achter hits als Can I Kick It? en I Left My Wallet in El Segundo. Emotionele getuigenissen van groepsleden Q-Tip, Phife Dawg, Ali Shaheed Mohammed en Jarobi leiden tot scherpe profielschetsen, en interviews met collega's als de Beastie Boys, Common en Questlove vormen het perfecte commentaar bij het chronologisch geordende archiefmateriaal.
...

Doortastende carrièredissectie van de hiphoppers achter hits als Can I Kick It? en I Left My Wallet in El Segundo. Emotionele getuigenissen van groepsleden Q-Tip, Phife Dawg, Ali Shaheed Mohammed en Jarobi leiden tot scherpe profielschetsen, en interviews met collega's als de Beastie Boys, Common en Questlove vormen het perfecte commentaar bij het chronologisch geordende archiefmateriaal. Alternatieve blik op de revolutionaire beweging die de belangen van de zwarte Amerikanen met hand en tand verdedigde, gepuurd uit de schat aan 16mm-materiaal die onlangs werd teruggevonden in de kelder van een Zweedse tv-zender. Wat de Amerikaanse media destijds steevast behandelden als een misdadige organisatie, wordt hier afgeschilderd als een bonte verzameling explosieve geesten. B-filmgoeroe Roger Corman stelde één eis toen de jonge documaakster Alex Stapleton hem vroeg of ze zijn portret mocht filmen: 'Maak jezelf nuttig!' Haar belevenissen op zijn set vormen de rode draad van deze hartverwarmende hulde aan het 85-jarige Hollywoodfenomeen. Openhartige gesprekken met ex-medewerkers als Martin Scorsese en Jonathan Demme en een strakke selectie fragmenten uit Cormans immense catalogus bieden een entertainende blik in de ziel van een eeuwig buitenbeentje: producent van exploitationklassiekers als The Little Shop of Horrors en Death Race 2000, maar ook Amerikaans distributeur van het werk van Fellini, Bergman en Truffaut. Andrew Rossi's ooggetuigenverslag van een jaar op de redactie van de belangrijkste krant ter wereld kan wedijveren met de spannendste overlevingsthriller. Het bastion van de kwaliteitsjournalistiek heeft het immers zwaar te verduren sinds de opkomst van de nieuwe media. Glansrollen zijn er voor David Carr en Brian Stelter: de één een ouderwetse onderzoeksjournalist die sociale netwerken hartstochtelijk haat, de ander een ex-blogger die vindt dat elke vakgenoot een Twitteraccount moet hebben. Laat het aan Morgan Spurlock om een onthullende aanklacht tegen product placement te bekostigen met... product placement. Aanvankelijke pogingen leverden niets op, maar gaandeweg sloot de Super Size Me-nar lucratieve deals met bekende hotelketens en fruitsapfabrikanten. De perfecte achtergrond voor paradoxale vragen als: 'Kan een film kunst zijn als hij je iets probeert te verkopen?' An Inconvenient Truth-filmer Davis Guggenheim concentreert zich op de ontstaansgeschiedenis van U2-klassieker Achtung Baby. Uit gesprekken met de bandleden blijkt dat het inmiddels twintig jaar oude album een verdomd zware bevalling was. Zowel persoonlijke problemen als muzikale onenigheden resulteerden bijna in een split. Martin Scorsese volgt zijn gevierde The Blues-reeks en Bob Dylandocu op met een portret van de veelkleurigste Beatle. Macca, Ringo & co schetsen zijn evolutie van jonge agressieveling over getalenteerde filmproducent tot spiritueel speurende miljonair.