Hij heeft nieuwe seizoenen klaar van Kroost en Het huis, maar Eric Goens keert na Molenbeek ook terug naar de hoofdstad: in Niveau 4 – yep, te zien op Vier – neemt hij zeven afleveringen het politiewezen in zone Brussel West onder de loep. ‘Dat is… Ja, dat wordt wat.’

ERIC GOENS: Als je de verhalen mag geloven, is de politie van Molenbeek het slechtst functionerende korps van het land. De toestand is vrij ernstig, een beetje hopeloos zelfs. Maar dat heeft niets met het functioneren van de politie te maken. Het frappeert mij hoe ze daar met ongelofelijk veel ambitie blijven werken. Ik zou waarschijnlijk een slechte flik zijn en al opgegeven hebben. Het gaat echt niet over drie Abdeslams en twee Abaaouds. Ik weet niet meer hoe wij dit opgelost krijgen.

Heeft Donald Trump dan gelijk als hij Brussel een hellhole noemt?

GOENS: Niets van wat Trump zegt, klopt – laten we dat afspreken. (lacht) Maar er moet wel dringend iets veranderen. Een belangrijk punt in de reeks is de straffeloosheid van minderjarigen. Je kunt daar een heel filosofische discussie over opzetten die in de jaren 1980 ongetwijfeld relevant was, maar times are changing en het beleid heeft zich niet aangepast. De kortste weg naar radicalisering voor deze jongeren is criminaliteit waar ze mee wegkomen. Die gasten lachen je uit: ze houden een erelijst bij van hoe vaak ze zijn opgepakt. Wij vragen de politie dat op te lossen, maar we geven haar geen slagkracht.

In Het huis en Kroost licht je opnieuw bekend België door. Je blijft gefascineerd door het leven van anderen?

GOENS: Absoluut. De mensen die ik dit seizoen heb geïnterviewd, hebben indruk op me gemaakt. Neem nu Kathleen Aerts: zij woont tegenwoordig in Zuid-Afrika met haar moeder, die jongdementie heeft. Kathleen is al lang niet meer het blonde meisje van K3 dat alleen maar vrolijk door het leven huppelt. Dimitri Vegas en Like Mike over de hele wereld volgen was dan weer de waanzin voorbij. Ik denk dat we hier te weinig beseffen wat een wereldsterren dat zijn. Beatles-toestanden, zeg ik u.

Het verhaal achter die mensen is de kern van wat je doet. Hoe blijf je erin slagen hen hun verhaal op tv te laten doen?

GOENS: Eigenlijk begin ik elke aflevering met een hoop voorwaarden en telkens opnieuw slaag ik erin die gaandeweg af te bouwen. Ik ben net terug uit Nice, waar Liesbeth Homans op vakantie is, en zij wilde eerst niet eens dat we bij haar thuis draaiden. Ik snap dat wel, hoor. Ik maak mezelf bij deze waarschijnlijk de slechtste verkoper van mijn eigen programma’s, maar ik zou zelf nooit toezeggen. (stopt) Dit overstijgt wel uw stukske van drieduizend tekens, hè.

Goh, ja. Kun jij eigenlijk nog gewoon over koetjes en kalfjes praten?

GOENS: Maar ja, ik kan zwanzen. (lacht) Voor alle duidelijkheid: ik ben geen psychiater. Ik moet een klik hebben met mensen. Als ik voel dat iemand zich met wolfijzers en schietgeweren omringt, heeft het weinig zin om te blijven aandringen. Mijn basis is het creëren van een comfortzone, niet confrontatie.

NIVEAU 4 Vanaf 30/8 elke dinsdag om 20.35 uur op Vier.

KROOST Vanaf 29/8 elke maandag om 21.10 uur op Vier.

HET HUIS Later dit najaar op één.

door Anke Wauters

‘Het gaat in Molenbeek echt niet over drie Abdeslams en twee Abaaouds. Ik weet niet meer hoe wij dit opgelost krijgen.’ Eric Goens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content