Met Amy en Senna had Asif Kapadia al twee bioscoophits over tragische iconen op zijn naam, met dit portret van de Argentijnse voetballer Diego Maradona rond hij zijn hattrick af. De focus ligt op Maradona's periode bij Napoli....

Met Amy en Senna had Asif Kapadia al twee bioscoophits over tragische iconen op zijn naam, met dit portret van de Argentijnse voetballer Diego Maradona rond hij zijn hattrick af. De focus ligt op Maradona's periode bij Napoli. Alleen de Vesuvius zette de regio van die Italiaanse havenstad feller in brand dan Maradona toen hij de club kampioen maakte ten koste van de gehate, rijke clubs uit het noorden van het land. De verafgoding maakte het leven van het voetbalgenie uit de sloppenwijken van Buenos Aires nog chaotischer dan het al was. Een buitenechtelijk kind, contacten met de Camorra, een wild nachtleven en de bijna absurde mediabelangstelling zorgden voor turbulentie, maar zijn grootste probleem werd een joekel van een cocaïneverslaving. Kapadia ziet in Maradona een straatvechter die zich door niets of niemand de les laat spellen en na elke diepe val rechtkrabbelt en terugslaat. Interesse in voetbal is overbodig, want Diego Maradona, met zijn schat aan veelzeggende en nooit eerder vertoonde beeldfragmenten, staat dichter bij een Griekse tragedie dan bij een sportdocumentaire.