Is het een seriemoordenaar? Is het Dracula? Neen, het is Ethan Hawke die de cover van ons achtste nummer siert, weggedoken in een ongetwijfeld erg grote rolkraag. Nu goed, Snow Falling On Cedars, die Hawke de cover opleverde, was bij nader inzien misschien ook niet echt een film om trots op te zijn. De titel bij de acteur - 'Net geen ster' - is vandaag nog altijd even waar als tien jaar geleden. In...

Is het een seriemoordenaar? Is het Dracula? Neen, het is Ethan Hawke die de cover van ons achtste nummer siert, weggedoken in een ongetwijfeld erg grote rolkraag. Nu goed, Snow Falling On Cedars, die Hawke de cover opleverde, was bij nader inzien misschien ook niet echt een film om trots op te zijn. De titel bij de acteur - 'Net geen ster' - is vandaag nog altijd even waar als tien jaar geleden. In dit nummer maken we ook de blijde intrede mee van de enige rubriek waarvan de naam in al die jaren nooit veranderd is: Teletobben. Ook het onderwerp van die allereerste tv-bespiegeling, geschreven door Weekend-collega Linda Asselbergs, voelt overigens vertrouwd aan. In de rubriek stond het VRT-nieuws van 12 april centraal, dat voor een groot stuk gewijd was aan de gezondheidstoestand van koning Albert. Die had net een bypassoperatie ondergaan en vanzelfsprekend was de openbare omroep met de grote middelen uitgerukt om dat nieuws te verslaan, met inbegrip van talloze getuigenissen van 'iedereen die met een bloempot het ziekenhuis binnenkwam'. Nog meer dingen die hetzelfde zijn gebleven: verderop staat een interview met Edwin De Maesschalck, die aan het hoofd stond van de aankoopdienst van Canvas, en op de vraag hoe Canvas het begrip 'kunst' definieert, antwoordt hij als volgt: 'De hoogste vorm van televisie is fictie. En de hoogste vorm van fictie, dat zijn de Britse detectivereeksen als Frost, Morse, Hornblower, enzovoort.' Je kunt Canvas veel verwijten, maar ze zijn verdorie consequent! Tot slot lezen we in de technologierubriek Modem nog een stukje over de plannen van drie grote platenmaatschappijen om, in de nasleep van het Napsterproces van Metallica, songs online te verkopen. 'De gemiddelde consument zal niet bewust op zoek gaan naar illegale manieren om aan muziek te geraken', klinkt het daarin bij de muziek-industrie. 'Hij wil in de eerste plaats gebruiksgemak en snelle toegang tot de juiste kanalen. Wat betekent dat hij zijn heil zoekt bij de grote portaalsites, die werken met betrouwbare partners.' Toch vreemd dat ze toen al de theorie onder de knie hadden en we moesten wachten tot 2003 en iTunes van Apple om ze in de praktijk omgezet te zien. (S.W.)