Op 20 november 1995 zond de BBC een aflevering van Panorama uit waarin journalist Martin Bashir prinses Diana aan de tand voelde. 23 miljoen Britten keken verbijsterd toe hoe de zeer geliefde echtgenote van kroonprin...

Op 20 november 1995 zond de BBC een aflevering van Panorama uit waarin journalist Martin Bashir prinses Diana aan de tand voelde. 23 miljoen Britten keken verbijsterd toe hoe de zeer geliefde echtgenote van kroonprins Charles openlijk sprak over haar moeilijke leven, dat minder koninklijk was dan gedacht. Ze had het over haar eetstoornis, over haar affaire en over haar man - die volgens haar als echtgenoot én als troonopvolger tekortschoot. Niet veel later drong Queen Elizabeth II aan op een scheiding. Deze docu toont naast memorabele stukken uit dat interview ook hoe de BBC-journalist het vertrouwen van Diana Spencer won. Maar is dat allemaal wel volgens de deontologische regels van de journalistiek verlopen? Zelfs volgens het interne onderzoek van de BBC, dat pas werd afgerond nadat deze documentaire was voltooid, was er bedrog in het spel. De openbare omroep besliste daarom vorige week dat ze de internationale opbrengst van het interview - zo'n 1,5 miljoen pond - zullen schenken aan een goed doel dat Diana's nabestaanden mogen kiezen.