CHANTAL AKERMAN

FR-B 2003, MET SYLVIE TESTUD, AURORE CLÉMENT, JEAN-PIERRE MARIELLE. 23.10 – LA DEUX

De films van de Belgische cineaste Chantal Akerman worden nogal vlug in het experimentele hoekje geduwd. Noem het de nasleep van haar avantgardeperiode met Jeanne Dielman, al pakt de inmiddels naar Parijs verhuisde filmmaakster nog regelmatig uit met documentaires waarvan het ritme gedicteerd wordt door lang aangehouden takes. Dat Akerman echter niet zo’n strikt aan vorm gebonden cineaste is en een voorliefde voor komedies heeft, mag opnieuw blijken uit het vooral door de Franse pers enthousiast ontvangen Demain on déménage. Het scenario van dit licht euforische blijspel met burleske ondertoon schreef ze opnieuw met Eric De Kuyper (met wie ze al samenwerkte voor de Proust-adaptatie La captive). Het grotendeels in Brussel opgenomen verhaal draait om een moeder-dochterrelatie. Aurore Clément is een vitale weduwe en pianolerares, Sylvie Testud haar alleenstaande dochter Charlotte die in opdracht zit te wroeten op een erotische roman. Het rollenspel tussen deze twee tegenpolen komt op gang wanneer de moeder bij haar dochter intrekt en de familiale duplex al vlug te klein blijkt. Het zijn de absurde dialogen die deze levendige, intieme komedie en excentrieke rondedans van de trieste clown Akerman voortstuwen. Onder de opgewekte bovenlaag liggen echter ook droevige, ernstiger onderwerpen verborgen zoals het gewicht van tragische herinneringen en vooral dat van de Joodse identiteit.

Sister Kenny HH Dudley Nichols, VS 1946. Stevige RKO-biopic over een toegewijde Australische zuster die strijdt voor haar methodes van poliobehandeling. Het is de Oscargenomineerde glansvertolking van His Girl Friday-ster Rosalind Russell die deze karakterstudie boven de middelmaat uittilt (14.00 – BBC 2) l L’étrange madame X HH Jean Grémillon, FR 1951. Geen klepper van Grémillon, dit liefdesdrama dat gedragen wordt door Michèle Morgan, ooit Frankrijks populairste actrice (ze werd regelmatig met Garbo vergeleken). Morgan speelt een zwangere, getrouwde huisvrouw, verscheurd door haar liefde voor haar aristocratische man en de arbeider Etienne (Henri Vidal, haar man in die tijd) (15.10 – France 3) l Chinese Feast H Tsui Hark, Hongkong 1995. Kungfu-komedie vol culinaire slapstick en een keizerlijk banket met apenhersens, berenpoten en olifantenslurf op het menu. Geen topper uit het oeuvre van Hark (15.00 – ARTE).

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content