Dave Mestdach
Dave Mestdach Chef film van Knack Focus

BADEN IN WELLUST – Ruim veertig jaar na de release van ‘Deep End’ tieren de hormonen nog altijd welig in Jerzy Skolimowski’s wrange sekskomedie.

Jerzy Skolimowski

GB-VS-Dui, 1970

Contact Film

Film: ***

Extra’s: **

Twintig jaar lang trok Jerzy Skolimowski zich terug in zijn schildersatelier in Los Angeles, maar met de poëtische survivalthriller Essential Killing bewees de Poolse scenarist en regisseur vorig jaar nog lang niet leeg gefilmd te zijn. Een van de hoogtepunten uit het avontuurlijke oeuvre dat hij voor zijn retraite bijeenfilmde, is dit tragikomische opgroeidrama over de vijftienjarige Mike die aan de slag gaat in een Londens badhuis en daar verliefd wordt op zijn iets oudere collega Susan.

Skolimowski, die eind jaren 50 begon aan de zijde van Roman Polanski en in 1967 zijn heimat ontvluchtte om in België het Gouden Beer winnende Le départ te filmen, draaide deze Brits-Amerikaans-Duitse coproductie in amper vier weken met dialogen die hij bijwerkte op de set. Geen wonder dat de spontaneïteit in deze heruitgave – met het lange tijd verloren gewaande originele einde – van het scherm afspat, met dank ook aan John Moulder Brown als de volop puberende Mike en Paul McCartneys ex Jane Asher als de wulpse en uitdagende Susan.

Hoewel Skolimowski slechts enkele maanden in Londen verbleef en de zwembadscènes in München werden gefilmd, staat Deep End nog steeds te boek als een van de meest vitalistische portretten van swinging Londen waaraan Roman Polanski met Repulsion eerder ook al een film had gewijd. Voor de popdeuntjes deed Skolimowski een beroep op toenmalige hitfabriek Cat Stevens en de krautrockgoeroes van Can. Daarnaast liet hij ook de voormalige Britse seksbom Diana Dors de vrije revue passeren als de ‘cougar’ – om even voor een hineininterpretierung te gaan – die het wel op Mike begrepen heeft.

Met zijn losse stijl, kleurrijke karakters en sexy satire kan Deep End zonder blos naast andere swinging Londen-kronieken als Blow-Up of The Knack worden geplaatst. ‘Het verrast me dat de film nog zo fris oogt’, zegt Skolimowski op de bijbehorende making-of Starting Out zoals Deep End oorspronkelijk moest heten. ‘Het is een lichte, speelse film over donkere thema’s als jaloezie en obsessie’, vult cameraman Charly Steinberger aan. ‘Plus: hij is totaal onvoorspelbaar.’ Een clever en kinky portret van de kinderen van de seksuele revolutie.

DAVE MESTDACH

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content