Combineer de thema's die Chinachroniqueur Jia Zhangke al twintig jaar onderzoekt in festivaltoppers met de toon van de licht excentrieke indiekomedies die het Sundancefestival aanzuigt, voeg daar tienduizend drijvende ...

Combineer de thema's die Chinachroniqueur Jia Zhangke al twintig jaar onderzoekt in festivaltoppers met de toon van de licht excentrieke indiekomedies die het Sundancefestival aanzuigt, voeg daar tienduizend drijvende varkenskadavers aan toe en je krijgt Dead Pigs. In Shanghai ervaren vijf personages de keerzijde van het Chinese mirakel: een varkensboer die van VR-games houdt, een zoon die zich voordoet als zakenman, een verveelde rijkeluisdochter, een neergestreken Amerikaanse architect en een uitbaatster van een schoonheidssalon die zich verzet tegen een projectontwikkelaar. Dat leidt weliswaar tot een te lange film, maar de satire is stouter en donkerder dan de kleurtjes en haarspelden doen uitschijnen. Na de wereldpremière in Sundance in 2018 verdween de debuutfilm van Cathy Yan om onduidelijke redenen van de radar, een onrecht dat het cinefiele streamingplatform Mubi nu wereldwijd rechtzet. Ondertussen regisseerde Yan Margot Robbie in de zotte superheldinnenprent Birds of Prey.