De Parelvissers mag dan een reeks zijn over hoe vriendschappen na verloop van tijd verbrokkelen, aan de basis ervan ligt wel een trio échte vrienden. Onder het motto 'Met drie ben je sterker dan alleen' haalde Tom Lenaerts er van in het begin twee mensen bij met wie hij ook aan de basis lag van De Mol: zowel toenmalig presentator Michiel Devlieger als Michel Vanhove, destijds regisseur van de realityserie, heb...

De Parelvissers mag dan een reeks zijn over hoe vriendschappen na verloop van tijd verbrokkelen, aan de basis ervan ligt wel een trio échte vrienden. Onder het motto 'Met drie ben je sterker dan alleen' haalde Tom Lenaerts er van in het begin twee mensen bij met wie hij ook aan de basis lag van De Mol: zowel toenmalig presentator Michiel Devlieger als Michel Vanhove, destijds regisseur van de realityserie, hebben meegeschreven aan de reeks en stonden mee in voor de regie. Het trio heeft al een veel langere voorgeschiedenis: Devlieger en Lenaerts kennen elkaar van bij het improvisatietheater, terwijl Vanhove en Lenaerts elkaar ontmoet hebben via - wie anders dan - Mark Uytterhoeven: Vanhove was regisseur van Morgen Maandag, toen Lenaerts daar in de redactie zat. 'Dat wij elkaar hebben, is een cadeau', zegt Devlieger. 'Dankzij die voorgeschiedenis voelen wij elkaar op de set perfect aan.' 'Aan een half woord hebben we meestal genoeg', aldus Vanhove. 'We hebben allemaal ons karakter en onze opleiding, maar we werken zo intens samen dat je eigenlijk kunt spreken van een symbiose.' Hoewel Bart De Pauw, de vierde man ten tijde van De Mol, niet intens aan De Parelvissers meewerkte, heeft ook hij zijn steentje bijgedragen. Een van de sterktes van Woestijnvis is immers dat zowat iedereen uit het bedrijf van dichtbij of veraf bij een project betrokken wordt. 'In welke fase we ook zaten,' zegt Vanhove, 'we hebben constant overlegd met andere mensen van Woestijnvis. Met Jan Eelen (regisseur van In De Gloria en Het Eiland; nvdr) en Bart De Pauw - de enigen binnen het huis met ervaring in tv-fictie - hebben we een paar dagen samen gezeten om alle scenario's door te nemen, om te zien waar we nog iets konden veranderen.' 'Dat is het voordeel van Woestijnvis', aldus Devlieger. 'Je zit hier met een groep uiterst creatieve mensen samen, die bovendien allemaal heel aanspreekbaar zijn. Erik Van Looy heeft het script bijvoorbeeld ook gelezen: niet dat hij bij ons op de redactie zat of zo, maar hij diende vaak wel als eerste toetssteen als we iets bedacht hadden. Geef toe: als zo iemand hier rondloopt, dan zou je toch redelijk dwaas moeten zijn om er geen gebruik van te maken?' S.W.