onder bassist is hun timing nooit écht je dat geweest, vandaar: niet drie dagen maar twee jaar na de explosie van Elephant staan The White Stripes op uit het graf. Velen hadden eraan getwijfeld of er nog een opvolger zou komen, maar wij wisten uit goede bron dat het wel snor zat met de motivatie van de Detroitse jongelingen Jack en Meg White. Gaat u even staan voor een lezing uit het evangelie volgens Matteüs (16: 21-23), en alles wordt duidelijk...

onder bassist is hun timing nooit écht je dat geweest, vandaar: niet drie dagen maar twee jaar na de explosie van Elephant staan The White Stripes op uit het graf. Velen hadden eraan getwijfeld of er nog een opvolger zou komen, maar wij wisten uit goede bron dat het wel snor zat met de motivatie van de Detroitse jongelingen Jack en Meg White. Gaat u even staan voor een lezing uit het evangelie volgens Matteüs (16: 21-23), en alles wordt duidelijk: 'Van toen af begon Jezus zijn leerlingen duidelijk te maken dat hij naar Jeruzalem moest gaan en veel te lijden zou krijgen van (...) de schriftgeleerden; hij zou worden gedood en op de derde dag door God worden opgewekt. Petrus nam hem apart en begon hem de les te lezen (...) Maar Jezus keerde zich om: ' Get Behind Me Satan. You are a stumbling block to me, because you are not setting your mind on God's interests, but on man's.' De pafferigste onder de rockgoden komt niet voor niets uit een godsvruchtig gezin met tien kinderen. De voorbije twee jaar kwam zanger-gitarist Jack White meer in het nieuws met zijn bijbaantjes dan met The White Stripes. En dat waren er nogal wat. Jason Stollsteimer, frontman van The Von Bondies, op zijn bek slaan. De nieuwe plaat ( Van Lear Rose) van countrylegende Loretta Lynn producen. Bas spelen op Becks Guero. Een song schrijven voor én acteren in Anthony Minghella's Hollywoodproductie Cold Mountain. En dan doken Meg en Jack ook nog op als zichzelf in Jim Jarmuschs kortfilmanthologie Coffee and Cigarettes. Desondanks ligt hier Get Behind Me Satan voor ons: dubbel vinyl, al heeft dat meer met kopieervrees van de platenmaatschappij dan met de lengte van de dertien songs te maken (44 minuten). Laat u niet misleiden door de eerste single, Blue Orchid. Nee, de zenuwtics van voorgangers De Stijl, White Blood Cells en Elephant zijn op Get Behind Me Satan lang niet weggeëbd, met zwaar overstuurde gitaren, mokerdrums die zó ver na de maat komen dat je er telkens weer van opschrikt, rauwe falsettostemmen en wanhopige teksten over hartzeer, gevogel en slechte mensen. De echte festivalstampers moeten wel plaats maken voor fragiele akoestische gitaren ( As Ugly as I Seem) en neurotische piano's ( Forever For Her). Get Behind Me Satan is angstig en smerig. Verkrijgbaar zolang de voorraad Xanax en rood-witte podiumpakjes strekt. Door Bart Cornand