Eerste zin De wereld is zwart.
...

Eerste zin De wereld is zwart. Zeven jaar geleden verdween Sarahs man Philipp tijdens een zakenreis in Zuid-Amerika. Nooit is er een eis voor losgeld gekomen, nooit is er een lichaam gevonden. Maar hem laten doodverklaren wil Sarah niet, ook al zou ze dan een enorm fortuin erven. En dan krijgt ze een telefoontje dat Philipp bevrijd is uit de handen van zijn gijzelnemers, wat het begin van een nog ergere nachtmerrie blijkt: de man die Sarah voor de ogen van de pers op de luchthaven verwelkomt, is - ook al lijkt hij op Philipp - een vreemde, emotieloos, meedogenloos ook. Iemand die ze mee naar huis moet nemen en die vanaf dan een psychologische oorlog tegen haar voert. Niemand gelooft Sarah als ze beweert dat hij een bedrieger is die uit is op het familiefortuin. Deze pageturner wordt afwisselend door Sarah en die vreemde man vertelt. Tegen die man, die met Sun Tzu's De kunst van het oorlogvoeren bij de hand haar het huis uit tracht te pesten, gooit zij haar taaie survivalskills in de strijd. Er ontspint zich een venijnig kat-en-muisspel, waarbij paranoia hen beiden dreigt te slopen. Deze psychologische thriller van de Duitse Melanie Raabe, die ook al overtuigde met haar debuut De val, blaast je omver.