Will Tura heeft zich naar eigen zeggen geïnspireerd op volgende vijf componisten/arrangeurs:
...

Will Tura heeft zich naar eigen zeggen geïnspireerd op volgende vijf componisten/arrangeurs: Nelson Riddle (1921-1985) was een van de meest veelzijdige arrangeurs en componisten uit de naoorlogse periode. Als arrangeur eerst tien jaar in dienst van Nat King Cole, later ook van Peggy Lee, Dean Martin en Frank Sinatra. Verzorgde de soundtrack van de Rat Pack-klassiekers Ocean's Eleven en Robin And The Seven Hoods, én van Kubricks classic Lolita. Burt Bacharach (°1928) schreef in de jaren '60 een waanzinnige serie hits voor o.a. Dionne Warwick, The Drifters, Jackie DeShannon, Tom Jones, The Walker Brothers, Dusty Springfield en The Carpenters. Is ook verantwoordelijk voor de Broadway musical Promises, Promises, en voor de soundtracks van Casino Royale, Butch Cassidy And The Sundance Kid en voor die van de Ron Howard-film Night Shift. Maakte in '95 met Elvis Costello het album Painted From Memory. Zijn sterkte: memorabele melodieën en avontuurlijke akkoordwisselingen. Tura : 'Vooral zijn werk voor Dionne Warwick bekoort mij ten zeerste.' Don Costa (1925-1983) lanceerde de Canadese tiener Paul Anka, en werkt voor Trini Lopez. Frank Sinatra haalde hem later binnen als arrangeur, dirigent en producer. Niet vanwege Costa's artistieke kwaliteiten, wel wegens diens neus voor commercialiteit. George Gershwin (1898-1937) schreef in zijn tienerjaren populaire liedjes, alvorens zich toe te leggen op het maken van musicals. Zijn broer Ira leverde doorgaans de teksten. De wereldfaam van Rhapsody In Blue dreef hem naar 'ernstiger' composities zoals Piano Concerto In F en An American In Paris. Commercieel succes bereikte hij met de musicals Strike Up The Band, Girl Crazy en Of Thee I Sing, en het absolute hoogtepunt Porgy And Bess, een mix van zwarte folkmuziek en opera. Tura : 'Heel filmisch, fantasierijk componist.' Cole Porter (1891-1964) haalde na het succes van Don't Fence Me In met Paris en Fifty Million Frenchmen zijn eerste Broadway-shows binnen. Reeg in de gouden jaren '30 de succesrijke shows aan mekaar: The New Yorkers, Gay Divorce, Anything Goes, Jubilee, Red Hot And Blue en Dubarry Was A Lady. Zijn stijl: gesofistikeerd, sensueel en geestig. Zijn grootste commerciële succes: Kiss Me, Kate, die samen met Anything Goes nu nog geregeld wordt opgevoerd. Tura: 'Een van mijn eerste ontdekkingen.'