John Le Carré: thriller?auteur gespecialiseerd in de duistere wereld van de spionage. John Boorman: visionaire filmavonturier, aangetrokken door waanzinnige, quasi onmogelijke filmprojecten.De vader van Smiley (werknemer bij een geheime dienst, ‘het Circus’) en de maker van Deliverance en Excalibur hebben ogenschijnlijk weinig met elkaar gemeen. Tenzij misschien hun grondige kennis van de eigenaardigheden van de Engelse natuur en hun fascinatie voor aandoenlijke, hulpeloze dromers.Boormans filmversie van Le Carrés roman The Tailor of Panama uit 1996 _ een verhaal over waarheid en (des)illusie, spionnen en fantasten, en over de verbeelding die het leven draaglijk maakt _ steekt zo schril af tegen de infantiele onzin waarmee de Amerikaanse cinema ons bestookt, dat het al een wonder mag heten dat een grote studio bereid was om dit project te financieren. ‘We maakten de film als dieven in de nacht’, vertelt John Le Carré. ‘Toen de bazen van Columbia het resultaat zagen, schrokken ze zich een hoedje.’ The Tailor of Panama werd in Amerika dan ook belachelijk klein uitgebracht.Nu de film na veel treuzelen ook in de Belgische zalen komt, laten we de regisseur en de schrijver?scenarist zelf aan het woord. We brengen exclusief het verhaal van Boorman over zijn Panamees avontuur en een gesprek van de Franse filmpublicist Michel Ciment met John Le Carré. (P.D.)

De vader van Smiley (werknemer bij een geheime dienst, ‘het Circus’) en de maker van Deliverance en Excalibur hebben ogenschijnlijk weinig met elkaar gemeen. Tenzij misschien hun grondige kennis van de eigenaardigheden van de Engelse natuur en hun fascinatie voor aandoenlijke, hulpeloze dromers.

Boormans filmversie van Le Carrés roman The Tailor of Panama uit 1996 _ een verhaal over waarheid en (des)illusie, spionnen en fantasten, en over de verbeelding die het leven draaglijk maakt _ steekt zo schril af tegen de infantiele onzin waarmee de Amerikaanse cinema ons bestookt, dat het al een wonder mag heten dat een grote studio bereid was om dit project te financieren. ‘We maakten de film als dieven in de nacht’, vertelt John Le Carré. ‘Toen de bazen van Columbia het resultaat zagen, schrokken ze zich een hoedje.’ The Tailor of Panama werd in Amerika dan ook belachelijk klein uitgebracht.

Nu de film na veel treuzelen ook in de Belgische zalen komt, laten we de regisseur en de schrijver-scenarist zelf aan het woord. We brengen exclusief het verhaal van Boorman over zijn Panamees avontuur en een gesprek van de Franse filmpublicist Michel Ciment met John Le Carré. (P.D.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content