Even voor u verder leest: de persoon die hier aan het woord komt, is niet het meisje dat zo mooi staat te wezen op de foto hiernaast. We hebben wel de kans gehad om Allessandra Torresani, de zestienjarige hoofdrolspeelster uit Caprica, te interviewen, maar we hebben er toch voor gekozen om van gedachten te wisselen met de iets minder fotogenieke Ronald D. Moore, schrijver van de reeks. Misschien ten onrechte, want in een recent gesprek met het tijdschrift Wired was de tiener erg openhartig en vertelde ze ook over de fotoshoot voor het beeld met de appel: 'Ik liep de hele tijd topless rond in een string. De set was wel gesloten, maar ik zei tegen iedereen dat ze mochten binnenkomen.'
...

Even voor u verder leest: de persoon die hier aan het woord komt, is niet het meisje dat zo mooi staat te wezen op de foto hiernaast. We hebben wel de kans gehad om Allessandra Torresani, de zestienjarige hoofdrolspeelster uit Caprica, te interviewen, maar we hebben er toch voor gekozen om van gedachten te wisselen met de iets minder fotogenieke Ronald D. Moore, schrijver van de reeks. Misschien ten onrechte, want in een recent gesprek met het tijdschrift Wired was de tiener erg openhartig en vertelde ze ook over de fotoshoot voor het beeld met de appel: 'Ik liep de hele tijd topless rond in een string. De set was wel gesloten, maar ik zei tegen iedereen dat ze mochten binnenkomen.' Maar goed, Ronald D. Moore (°1964) is natuurlijk wel een van de belangrijkste sf-schrijvers die de tv-wereld ooit gehad heeft, ook al zal zijn naam - tenzij u zich af en toe als Spock verkleedt en naar Star Trek-conventies gaat - u wellicht weinig zeggen. In 1988 ging hij als fan mee op een toer van de set van Star Trek: The Next Generation en daar duwde hij een zelfgeschreven scenario in de handen van de gids, tevens een van de assistenten van producer Gene Roddenberry, de legen-darische bedenker van de originele Star Trek. Dat werd aanvaard en de volgende twaalf jaar was Moore een van de belangrijkste scenaristen en producers bij achtereenvolgens The Next Generation, Star Trek: Deep Space Nine en Star Trek: Voyager. Dat zou al volstaan voor een mooi plaatsje in de SF Hall of Fame, maar toen moest het beste nog komen: Battlestar Galactica, de remake van de reeks uit de jaren 70 die in handen van Moore en zijn schrijfpartner David Eick uitgroeide tot een van de beste en meest bejubelde sf-series aller tijden. Of beter gezegd een van de beste series tout court, want Moore en Eick wilden met Battlestar Galactica een reeks maken die het sf-genre oversteeg. Of zoals Moore het schreef in het 'mission statement': 'Ons doel is niets minder dan het heruitvinden van de sciencefictionserie.' Het kan vreemd lijken dat de twee beeldenstormers van Battlestar Galactica een spin-off maken van die reeks, toch zelden een teken van te veel inspiratie. Dat is echter schijn, want met Caprica wil Moore het succes niet uitmelken, maar opnieuw iets helemaal anders doen. 'Het is een heel verschillende serie', zegt hij. 'Ik heb een verleden in de Star Trek-reeksen en dat waren inderdaad allemaal variaties op het origineel. Caprica gaat echter niet over de oorlog tussen mensen en robotten, de reeks speelt zich niet af in de ruimte, ze behoort zelfs niet tot hetzelfde genre als Battlestar Galactica!' Caprica vindt plaats op de planeet uit de titel, 58 jaar voor de Cylons hun verwoestende aanval op de mensheid uitvoerden. De serie volgt de lotgevallen van twee concurrerende families, die van Joseph Adama, vader van de latere Battlestaraanvoerder William Adama, en die van Daniel Graystone, een computeringenieur die zijn dochter Zoe - de jongedame hiernaast - opnieuw tot leven probeert te wekken als een menselijke robot, een Cylon dus. 'De verhalen zijn veel persoonlijker', zegt Moore. ' Battlestar Galactica ging ook over de relatie tussen ouders en hun kinderen, maar daar waren dat 'de mensen' in het algemeen en hun 'nakomelingen', de robots. Nu staan de personages centraal; ik las ergens in een recensie de omschrijving 'het eerste sciencefictionfamiliedrama', en daar kon ik me wel in vinden. Bij gebrek aan een meer flitsende naam. (Lacht)' Dat Caprica een prequel moest worden, daar was Moore naar eigen zeggen snel uit - 'we hebben Battlestar Galactica zo beëindigd dat er niet echt een vervolg aan te breien was', lacht hij - maar het logische vervolg is dat de fans van het origineel weten waar het verhaal heen gaat. 'Dat is zo bij elk historisch drama', aldus Moore. 'Als je een reeks maakt over WO II, weten de kijkers ook wie er gewonnen heeft. De uitdaging is om de mensen mee te krijgen in de weg naar het einde dat ze kennen, en ze te onderhouden met alle kronkels en bochten. En wees gerust: de Battlestar Galactica-fan krijgt heus wel enkele stevige verrassingen te verwerken over de personages die hij denkt te kennen.' Battlestar Galactica en Caprica mogen dan slechts verre neefjes zijn, twee van de belangrijkste thema's uit het origineel spelen ook een centrale rol in de prequel: religie en terrorisme. Niet voor niets begint de spin-off met een bloederige aanslag in Caprica City, gepleegd door een splintergroepering die gelooft in één almachtige God en strijdt tegen het alom heersende polytheïsme. 'Die twee thema's zijn deel van het DNA van Battlestar Galactica,' zegt Moore, 'en we wisten van bij het begin dat we dat aspect wilden bewaren. Daarbij is het ook mooi om te tonen hoe de kiem voor het grote conflict tussen mensen en robotten in Battlestar Galactica al gelegd was nog voor er van Cylons sprake was.' Die thematiek - zeker in de Verenigde Staten, waar godsdienst en terrorisme gevoelige onderwerpen zijn - is ook een van de redenen waarom Moore geen 'gewoon' familiedrama gemaakt heeft. 'Ik heb wel ideeën in mijn hoofd voor reeksen die zich in het heden afspelen', zegt hij. 'Maar ik houd te veel van sciencefiction, omdat het genre je veel meer mogelijkheden geeft om controversiële thema's aan te kaarten. Kijk naar hoe we in Battlestar Galactica de 'war on terror' hebben aangepakt: als je dat in een hedendaagse reeks doet, word je gelyncht.' De dvd van Caprica die nu bij ons in de winkels ligt, bevat enkel de extra lange - en uitstekende - pilootaflevering die vorig jaar in de VS uitgezonden werd. De reeks zelf is eind januari begonnen op de Amerikaanse tv en na een moeilijke start lijkt ze toch te kunnen aanknopen bij het succes van haar voorganger. Caprica heeft natuurlijk een voordeel, want weinig fans zijn zo fanatiek als die van Battlestar Galactica. Dat mochten de makers al ondervinden in de aanloop naar de nieuwe serie: toen Eric Stolz, die Graystone speelt, in Los Angeles was voor zijn auditie, werd het scenario voor Caprica uit zijn hotelkamer gestolen door een schoonmaakster die betaald was door een BSG-fan. 'Ja, dat klopt', lacht Moore. 'Maar eerlijk gezegd: ik heb een lang verleden in de sciencefiction en ik kijk nergens meer van op. Het strafste wat ik op dat vlak meegemaakt heb, was op de set van Star Trek: The Next Generation: daar is iemand er ooit in geslaagd om de stoel van Captain Picard te stelen. Ik kan je verzekeren: als je 's ochtends aankomt en je ziet een lege plek waar de avond voordien een setstuk van vijftienduizend dollar stond, moet je toch even slikken.' caprica Nu uit op dvd bij Universal Battlestar galactica - seizoen 3 Elke zondag, 23.40 - VT4Door Stefaan WerbrouckRonald D. Moore: 'Sciencefictionfans zijn fanatiek. Bij The Next Generation is er zelfs ooit iemand in geslaagd de stoel van Captain Picard te stelen.'