Dat de broers Joel en Ethan Coen begin dit jaar in Hail, Caesar! Scarlett Johansson in een groen glitterpakje uit een grote fontein lieten schieten, komt doordat de regisseurs van Fargo (1996), The Big Lebowski (1998) en ander onweerstaanbaar filmmateriaal grote fans zijn van Esther Williams. Die competitieve zwemster en showvrouw maakte in de jaren 40 en 50 met films als Neptune's Daughter (1949) en Dangerous When Wet (1953) Hollywood - en de rest van de wereld - warm voor een ietwat apart genre: de aquamusical, of de muziekfilm in en onder water. Toen Williams in 1944 haar opwachting maakte in George Sidneys Bathing Beauty bleek de combinatie van technicolor, enorme hoeveelheden H2O en door Busby Berkeley gec...

Dat de broers Joel en Ethan Coen begin dit jaar in Hail, Caesar! Scarlett Johansson in een groen glitterpakje uit een grote fontein lieten schieten, komt doordat de regisseurs van Fargo (1996), The Big Lebowski (1998) en ander onweerstaanbaar filmmateriaal grote fans zijn van Esther Williams. Die competitieve zwemster en showvrouw maakte in de jaren 40 en 50 met films als Neptune's Daughter (1949) en Dangerous When Wet (1953) Hollywood - en de rest van de wereld - warm voor een ietwat apart genre: de aquamusical, of de muziekfilm in en onder water. Toen Williams in 1944 haar opwachting maakte in George Sidneys Bathing Beauty bleek de combinatie van technicolor, enorme hoeveelheden H2O en door Busby Berkeley gechoreografeerde waterballetten niet geheel onverwacht een inslaand succes. En dat die kleurrijke extravaganza bevolkt werd door knappe vrouwen in uitdagende badmode deed daar vast ook geen kwaad aan. Niks van dat alles was echter mogelijk geweest zonder Annette Kellermann. De in 1887 in Australië geboren zwemkampioene werd ooit door Harvardprofessor Dudley Allen Sargent de perfecte vrouw genoemd omdat hij na het meten van 3000 vrouwen tot de conclusie was gekomen dat Kellermanns lichaamsmaten het dichtst die van de Venus van Milo benaderden. Het was ook dat lichaam dat haar hele leven voor succes en schandalen zou zorgen. De Australische zeemeermin overwon als kind een lichamelijke beperking in haar benen en begon als tiener al zwemrecords te breken en pogingen te ondernemen om zwemmend het Kanaal over te steken. In 1916 werd Kellermann de eerste mainstreamactrice die volledig naakt ging toen ze in het intussen jammerlijk verloren geraakte A Daughter of the Gods van Herbert Brenon haar lichaam enkel met haar lange haren bedekte. Beroemd en berucht was ze toen al enkele jaren: in 1907 werd ze opgepakt voor obsceen gedrag toen ze zich aan het Amerikaanse Revere Beach in een zwempak uit één stuk (én met zichtbare benen!) de zee in waagde. In de rechtbank zou ze het recht om haar badpak te blijven dragen afdwingen met het vrij voor de hand liggende argument dat een one-piece net iets makkelijker zwemt dan de ensembles van lange rokken met onderrokken die in die dagen in de mode waren. Elke vorm van opmerkelijke badmode die sindsdien zwembaden, stranden en grote en kleine schermen heeft gesierd - van Borats mankini tot het iconische badpak uit Baywatch - hebben we aan Kellermann te danken. Dat de vrouw die van zwemmen een aquatisch avontuur maakte, die badkleding voor vrouwen revolutioneerde en die indirect verantwoordelijk was voor mermaiding (googel dat enkel als u echt tijd te veel hebt) in de film van haar leven gespeeld zou worden door Esther Williams stond in de sterren geschreven. Hun beider levens lijken haast kopieën. Beide vrouwen waren succesrijke atletes voor ze in de showbusiness gingen en even succesvolle zakenvrouwen toen ze die showbusiness weer verlieten. Beiden hebben nadien ook boeken geschreven en zwemkledij verkocht. De titel van Mervyn LeRoys biografische film annex aquamusical, Million Dollar Mermaid (1952),wordt vandaag nog steeds als bijnaam gebruikt, voor béíde zwemmende actrices. Wie graag een kritische levensschets ziet, moet in andere vijvers vissen, maar wie, net als de Coens, houdt van splashy Hollywoodgrandeur in adembenemend technicolor zal Million Dollar Mermaid diep in het cinefiele hart sluiten. VOLGENDE WEEK BOKSEN door Sam De WildeNadat hij 3000 vrouwen opgemeten had, concludeerde een Harvardprofessor dat Annette Kellermann de perfecte vrouw was, omdat zij de maten van de Venus van Milo het dichtst benaderde.