In Cannes maakt een animatiefilm voor het derde opeenvolgende jaar deel uit van de officiële selectie. De tekenfilm zit in de lift en voor het eerst sinds lang pikt ons land met ‘Les Triplettes de Belleville’ ook een graantje mee.

‘Les Triplettes de Belleville’

(‘De Drieling van Belleville’) Vanaf 25/6 in de bioscoop

Zeven jaar geleden werkte de Franse animator Sylvain Chomet zich in de kijker met de geanimeerde kortfilm La Vieille dame et les pigeons. De cynische film over een hongerige gendarme die zich verkleedt als een duif om voedsel van oud vrouwtje te stelen, werd wereldwijd overstelpt met prijzen. Intussen is zijn eerste langspeelfilm een feit. Les Triplettes de Belleville vertelt het verhaal van een jonge wielrenner die tijdens de Tour de France wordt ontvoerd en naar Belleville wordt gebracht, een metropool bevolkt door papzakken. Oorspronkelijk was het enkel de bedoeling twee vervolgverhalen te maken op La Vieille dame et les pigeons en de drie kortfilms dan samen in de zalen te brengen. Toen Chomet aan het tweede deel begon te schrijven, stelde hij echter vast dat hij voldoende materiaal had om een langspeelfilm te maken. ‘Op dat moment moesten we natuurlijk op zoek naar vers kapitaal’, zegt coproducent Viviane Vanfleteren van Vivi Film, de Belgische productiemaatschappij die van in het begin bij het project betrokken was.

Toen de productie uit de startblokken schoot, schakelde Vanfleteren nog enkele andere nationale bedrijven in om aan de film te werken. ‘Aanvankelijk waren we op zoek naar verschillende animators om een jaar naar Canada te trekken en daar aan de slag te gaan. We vonden echter weinig mensen bereid om zo lang van huis weg te zijn. Samen met Geert Van Goethem van ArtDog heb ik dan besloten om een deel van de productie te decentraliseren en naar ons land te brengen. De andere producenten stonden daar eerst nogal afkerig tegenover en wilden enkel de begintitels in ons land laten maken. Gelukkig waren ze enthousiast over wat we ze voorschotelden en mochten we nadien nog de wielrenners uit de Tour de France en de papzakken uit Belleville tekenen. Op dat moment is ook Eric Goossens van Walking the Dog aan boord gekomen om de driedimensionale animatie te doen.’

In ons land werd uiteindelijk vijftien procent van het budget opgesoupeerd, maar dat is volgens de coproducent geenszins evenredig met de creatieve inbreng van onze animators. ‘We hebben een groter aandeel in het animatieproces dan pakweg Frankrijk, al hebben onze zuiderburen bijna als vanzelfsprekend meer geld in het project gepompt. Er is op een bepaald moment zelfs geld van Frankrijk naar België gesluisd omdat wij vlugger werkten.’ Vanfleteren is er dan ook van overtuigd dat wij onze van oudsher uitstekende reputatie op het vlak van animatie in de toekomst zullen kunnen blijven handhaven. ‘Het komt erop neer onze talenten bij ons te houden en ze niet langer naar het buitenland te laten vertrekken, wat de afgelopen jaren al te vaak gebeurd is. We hebben dan wel de knowhow, zonder de juiste mensen staan we nergens. We moeten het werk gewoon naar hier halen.’ Zo komen gerenommeerde animators als Paul Demeyer ( Rugrats In Paris), Piet De Rycker ( The Little Polar Bear) en Frederik Duchau ( Quest for Camelot) misschien wel uit eigen beweging terug naar België.

Door Ben Van Alboom

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content