HET UUR VAN DE WOLF
...

HET UUR VAN DE WOLFvrijdag 16/4 û 21.00 Ned3 Waar? VTM Wanneer? Vanaf vrijdag 23/4 û 20.30 Wat?VTM fights back. De remonte van de commerciële zender wordt vanaf volgende week in volle geweld ingezet. Nadat Aspe de vrijdagavond al ietwat had teruggewonnen, moeten twee andere langverwachte programma's de posities consolideren - en nu Het Geslacht De Pauw weg is, ligt het einde van de week wijd open. Enerzijds is er het nu al veelbesproken Kopspijkers, het satirische programma met Jo De Poorter (zie Focus van volgende week), anderzijds is er dit programma, waarin Mathias en Staf Coppens op zoek gaan naar de meest identieke tweeling van Vlaanderen. Pff, tweelingen? Ja, het lijkt een beetje een contradictie. De twee Coppens zijn wellicht de hipste, meest frisse gezichten die er bij VTM rondlopen, maar ze hebben van hun baas voor hun vuurdoop niet meteen het meest tot de verbeelding sprekende onderwerp meegekregen. Het is een beetje symbolisch voor het dilemma van de zender: proberen meer jongere kijkers aan te spreken zonder de oudere weg te jagen. Dus lijkt dit programma beide te combineren: een wat belegen thema, gepresenteerd door twee jonge vogels, overgoten door een populair-wetenschappelijk sausje. Veel zal dus afhangen van de x-factor van Staf en Mathias. (S.W.) Het uur van de wolf brengt deze vrijdag een documentaire over een van de populairste, meest controversiële en succesvolle komieken die de televisie ooit gekend heeft: Benny Hill. Eind jaren veertig begon Hill bij de BBC met een programma vol zelfgeschreven sketches. Nauwelijks een paar jaar later was The Benny Hill Show al het best bekeken programma op de Britse TV. Ook al werd hij door critici beschuldigd van racisme en seksisme, toch sprak de combinatie van slapstick, liedjes, onderbroekenlol en versnelde jachtpartijtjes op schaars geklede deernes massa's kijkers aan, ook in het buitenland. Eind jaren zestig was Benny Hill dan ook de rijkste komiek van zijn generatie. Hij bleef echter in zijn spaarzaam ingerichte flat wonen en leefde voor zijn werk. Over zijn privé-leven is weinig bekend. Benny Hill omringde zich graag met mooie vrouwen, maar de geruchten over zijn vermeende homoseksualiteit waren hardnekkig, mede ingegeven door zijn liefde voor travestie en het gegeven dat hij niet trouwde. In 1988 werd zijn contract bij het commerciële televisiestation Thames niet verlengd, omdat zijn humor als oubollig werd gezien. Het is een fatale klap voor Hill, die in een depressie vervalt en eet- en drinkproblemen krijgt. Op 18 april 1992 sterft de 68-jarige Hill aan een hartaanval.En ook nog: Organen te koopKwesties duikt in de wereld van de organenhandel, met een reportage over de situatie in Pakistan, een van de weinige landen waar de handel legaal is (ma 19/4 û 21.00 Canvas)Mino's keuze Mino Knockaert is 44 en zwaar motorisch gehandicapt. Ze houdt van haar leven, maar wil zelf beslissen over haar dood. Bewogen Leven belicht haar bestaan (wo 21/4 û 22.50 Canvas).Het misverstand, het is een van de oudste, meest afgezaagde procédés in een komische reeks - F.C. De Kampioenen drijft er na vijftien jaar bijvoorbeeld nog altijd op. Maar in de handen van een goede scenarist is een misverstand ook de basis van sublieme comedy, zoals in de voorlaatste aflevering van Het Geslacht De Pauw. Daarin deed hoofdrolspeler Bart mee aan een verborgen-cameraprogramma, waardoor hij voortdurend op zijn hoede moest zijn voor grappenmakers. Zijn familieleden wisten van niets en Barts gedrag leidde dan ook tot allerhande problemen. Maar in plaats van dat die situatie komisch uitgemolken werd (met op het einde dan, zoals in mindere reeksen, een grote verzoening), werd ze gebruikt als drijfveer voor de rest van het verhaal. Enerzijds waren er de huwelijksproblemen tussen Bart en Maaike, die in enkele ontroerende scènes pijnlijk juist werden neergezet. Anderzijds was er het hilarische stuk met Benny die ingeplaasterd werd en naar het ziekenhuis moest. Het deed wat denken aan een van de grote voorbeelden van Bart De Pauw, Fawlty Towers, waar een klein misverstand op het einde ook altijd leidt tot een complete chaos. Het zijn die aspecten, en niet Barts single of de BV-korting, die ervoor zullen zorgen dat Het Geslacht De Pauw er over tien jaar nog altijd zal staan. Want Bart De Pauw heeft bewezen, meer dan Het Eiland (dat als komische reeks op zich heel klassiek was) dat je met minder voor de hand liggende humor een groot publiek kunt bereiken. De lat ligt voortaan een stuk hoger. S.W.