Wie in de volgende maanden naar New York reist en een musical wil meepikken op Broadway, kan maar beter voorbereid zijn: de kans is groot dat het verhaal heel vertrouwd overkomt. De Amerikaanse musicalindustrie heeft immers een nieuwe bron van inspiratie gevonden: Hollywood. Enkele jaren geleden beleefde de musical een heropleving op het grote scherm, met Moulin Rouge en Chicago, nu worden een hoop kaskrakers bewerkt tot Broadway-productie. Momenteel maken ...

Wie in de volgende maanden naar New York reist en een musical wil meepikken op Broadway, kan maar beter voorbereid zijn: de kans is groot dat het verhaal heel vertrouwd overkomt. De Amerikaanse musicalindustrie heeft immers een nieuwe bron van inspiratie gevonden: Hollywood. Enkele jaren geleden beleefde de musical een heropleving op het grote scherm, met Moulin Rouge en Chicago, nu worden een hoop kaskrakers bewerkt tot Broadway-productie. Momenteel maken Spamalot, gebaseerd op de Monty Python-film The Holy Grail, en Billy Elliott het mooie weer, en in de volgende maanden gaan er nog een hele hoop nieuwe projecten in première. Onder meer Interview with the Vampire (geschreven door Elton John), The Color Purple en The Wedding Singer krijgen begin 2006 een vervolg op de toneelplanken, en ook rond Legally Blonde, Moonstruck en The Pink Panther is men aan het werken aan een musical. Het succes van de Disney-musicals The Lion King en Beauty and the Beast heeft Dreamworks ertoe aangezet een muzikale Shrek te maken. Het grootste project wordt de musicalbewerking van The Lord of the Rings, die in het voorjaar van 2006 in première gaat. Opvallend is dat in geen van de gevallen de oorspronkelijke film een musical was; Broadway neemt gewoon het verhaal over en brouwt er een muzikale omlijsting omheen. De 'movical' is geen recent fenomeen: het bestaat sinds de jaren vijftig, met als bekendste voorbeeld Andrew Lloyd Webbers Sunset Boulevard, dat zijn inspiratie haalde bij Billy Wilders film. Het is wel voor het eerst dat er zoveel 'movicals' tegelijk uitkomen. Volgens sommigen is dat te wijten aan het gebrek aan songschrijvertalent in de musicalwereld, waardoor Broadway erop moet hopen dat de naambekendheid het publiek naar de zalen lokt. Ironisch genoeg was de musical die de hele trend in beweging zette, gebaseerd op een film die het hele wereldje in zijn hemd zette. In The Producers van Mel Brooks (uit 1968) proberen twee oplichters aan geld te komen door een musical op poten te zetten die gegarandeerd zal floppen: Springtime for Hitler, een liedjesfeest over de nazi's. Hun plan valt echter in duigen als Springtime onverwacht een doorslaand succes wordt. De musicalversie van The Producers was al evenzeer een kaskraker en zette de 'movical'-trend in gang. Maar om het helemaal ingewikkeld te maken: door het succes van de musical is er ook een remake van de originele film gemaakt, met Uma Thurman en Matthew Broderick in de hoofdrollen. Die film komt volgend voorjaar bij ons in de bioscoop. (S.W.)