16 november Van Gore Verbinski, met Nicolas Cage en Michael Caine.
...

16 november Van Gore Verbinski, met Nicolas Cage en Michael Caine. 21 september Van Ron Howard, met Russell Crowe en Renee Zellweger 23 november Van Mike Newell, met Daniel Radcliffe en Ralph Fiennes 5 oktober Van Nora Ephron, met Nicole Kidman en Will Ferrell 5 oktober Van Terry Gilliam, met Matt Damon en Heath Ledger 26 oktober Van Robert Schwentke, met Jodie Foster en Peter Sarsgaard 26 oktober Van Martin Campbell, met Antonio Banderas en Catherine Zeta-Jones 2 november Van Cameron Crowe, met Orlando Bloom en Kirsten Dunst 19 oktober Van Roman Polanski, met Ben Kingsley en Barney Clark 16 november Van Andrej Bartkowiak, met Karl Urban en The Rock De Amerikaanse variant op Eddy Demey. Een schlemielige weerman met issues verhuist naar New York. Toegegeven: het is niet meteen een pitch waarvoor je een storm op de bioscopen verwacht, maar toch zou deze dramedy wel eens een flinke hit kunnen worden. De jongste jaren rijgt ex-reclamefilmer Gore Verbinski de kaskrakers namelijk aaneen (zie: The Ring en Pirates of the Carribean). En bovendien valt Nicolas Cage altijd best te pruimen wanneer hij goed in het vlees zittende, existentieel vertwijfelde losers mag vertolken, rememberAdaptation. Kortom: het kan vriezen, het kan dooien. Enkele weken geleden zorgde Russell Crowe nog voor een stunt door met een telefoontoestel op het hoofd van een hotelbediende te beuken, en zich onder het oog van de verzamelde wereldpers te laten arresteren. Duidelijk een method-beest, die Russell, want in Cinderella Man vertolkt de Nieuw-Zeelandse macho de rol van bokslegende en volksheld Jim Braddock, die in 1935 als berooide family man alsnog de wereldtitel bij de zwaargewichten wist te veroveren. Rocky ten tijde van de Grote Depressie dus, mét Renee Zellweger als Braddocks eega in een regie van plaatjesmaker Ron Howard. Hou die handdoek klaar. De succesformule lijkt nog lang niet uitgewerkt, want onlangs brak JK Rowlings nieuwste Potter-boek nog maar eens alle records. Ook de vierde film over haar bebrilde puber-magiër - waarin Harry deelneemt aan een inter-scolaire wedstrijd onder leerling-tovenaars - wordt dus een geheide kaskraker, al werd Alfonso Cuaron in de regiestoel helaas vervangen door Mike 'Four Weddings And A Funeral' Newell, en heeft hoofdrolspeler Daniel Radcliffe stilaan de leeftijd bereikt om toverspreuken en goochelscholen behoorlijk kinderachtig te vinden. Niettemin: spectaculaire CGI en sprookjesachtig avontuur verzekerd. Een remake van een populaire sixties-sitcom, met een topcast waarin Nicole Kidman wordt geflankeerd door Will Ferrell, Shirley McClaine en Michael Caine. Het lijken uitstekende verkoopargumenten, maar toch flopte het romantische Bewitched - waarin La Kidman de witte heks incarneert die tovert door het opwippen van haar neusje - alvast big time in Amerika. Met dank aan de vlakke regie van Nora Ephron én een overdosis vernietigende recensenten. Benieuwd wat het in België wordt. Jack en Will Grimm, twee clevere sjoemelaars die pretenderen over magische krachten te beschikken, trekken aan het begin van de 19de eeuw van dorp tot dorp om de bijgelovige boerenbevolking allerlei hocuspocus aan te praten. Tot ze terechtkomen in een dorp dat écht is behekst en ze écht met bovennatuurlijke creaturen worden geconfronteerd. Welkom in de wondere, heerlijk surreële maar helaas alweer door allerlei productieplagen geteisterde wereld van ex- Monty Python/ Twelve Monkeys-regisseur Terry Gilliam. Matt Damon en Heath Ledger spelen de broertjes Grimm. De synopsis belooft ons een 'claustrofobische thriller in Hitchcock-stijl', maar helaas wijst de trailer eerder in de richting van een Hollywoodiaans actie-drama. Afwachten dus wat de jonge, volslagen onbekende Duitse regisseur Robert Schwentke er van bakt. De cast doet alvast het beste vermoeden (Jodie Foster! Peter Sarsgaard! Sean Bean!) en ook uit de script (jonge moeder verliest dochtertje tijdens transatlantische vlucht met gloednieuwe jumbo) moet de nodige suspense te pulken te vallen. Persoonlijk hebben we het wel gehad met de corruptie bestrijdende, overal Z's neerkrabbelende Mexicaan in zwarte cape waarin niemand, ondanks een summier maskertje, don Alejandro lijkt te herkennen. Maar ten kantore Columbia dacht men daar kennelijk anders over. Zeven jaar na het flauwe The Mask of Zorro worden latin lover Antonio Banderas en Catherine Zeta-Jones terug de Californische prairie ingejaagd om er eens te meer de snoodaards neer te sabelen. Laat die tequila alstublieft koud zijn. Een recent gedumpte carrièrist keert terug naar zijn slaperige geboortedorpje en ontmoet er de liefde van zijn leven. 'Hebben we al duizend keer gezien', horen we u al morren, maar dan willen we er u tóch op wijzen dat Cameron Crowe doorgaans wel weg weet met bitterzoete romantiek - zie: Singles, Almost Famous en Jerry Maguire. En met Orlando Bloom, Kirsten Dunst, Susan Sarandon, Alec Baldwin en Jessica Biel heeft Elisabethtown ook beslist niet onder een gebrek aan star-appeal te lijden. Oordeel zelf in november. Charles Dickens door de ogen van Roman Polanski. Oftewel: de Britse über-klassieker over het jattende weesjongetje dat in de klauwen van de gemene Fagin (Ben Kingsley) verzeilt, op pellicule gezet door de zwartgallige Pool die het leven altijd al als een wreedaardige grap heeft beschouwd. De duurste film uit Polanski's grillige carrière en hopelijk één die de vergelijking kan doorstaan met de klassieke versie van David Lean uit 1948. Een dure, groots opgezette actieprent met The Rock, die vleeskolos uit The Mummy Returns en The Scorpion King? Een film gebaseerd op het gelijknamige videogame in een regie van de man achter Romeo Must Die en Cradle 2 the Grave? Actiegeile cyberkids hollen nu al richting bioscoop, terwijl ouders veilig dekking zoeken. Ach, die generatiekloven... DAVE MESTDACH