DE HERFST VAN BASSIE EN ADRIAAN

20.45 – NED2

‘Dag vriendjes, dag vriendinnetjes, we komen er weer aan!’ Zestien jaar lang, van 1978 tot 1994, was dit voor alle Lage Landenkinderen het sein om voor de televisie te gaan zitten. Bassie en Adriaan – een clown en een acrobaat – bonden de strijd aan met allerlei boeven. Het guitige Hollandse duo kwam daarbij in knotsgekke situaties terecht, meestal als ze met B2 – de dove boef – of de Baron moesten afrekenen.

Bastiaan en Adriaan van Toor zien respectievelijk in 1935 en 1942 het levenslicht in het slaperige Maassluis, een dorpje in de buurt van Den Haag. Bassie – iedereen noemde hem zo omdat hij klein van stuk was – toonde al snel aanleg om mensen aan het lachen te krijgen. Hij was een puber van dertien stielen en zeven ongelukken, en werkte onder meer in een touw-, steen en snoepfabriek. Daarnaast gaf hij harmonicaoptredens. Ooit riep hij op de bruiloft van een streng gereformeerd paar: ‘En nou gaan we lol trappen en dansen!’ Waarop de vader van de bruid riep: ‘Dat is tegen de wil van de Heer! Gooi die kerel eruit!’ Om maar te zeggen: weinigen waren ervan overtuigd dat Bassie het ooit ver zou schoppen als entertainer.

Een van die weinigen was zijn jongere broer. Bassie overtuigde Adriaan om samen met hem op te treden, en vanaf toen proefde hij de zoete smaak van het succes. De twee zaten in een gymnastiekclub en dachten er een gewaagde acrobatische act uit. Vanaf de jaren 50 balanceerden ze overal te lande op keukenstoelen of hoge masten als The Melton Brothers.

Toen ze getrouwd waren vormden ze met hun vrouwen The Four Crocksons. Overal in Europa gaven ze shows, en ze kwamen zelfs in Zuid-Amerika terecht. Uiteindelijk strandden ze in de Granada, een club in het Benidormse. ’s Avonds entertainden ze er de badgasten met hun grappen en acrobatie. Overdag gaven ze kindershows in het Duits, Spaans, Frans en Nederlands, en daar ontwikkelden ze hun alter ego’s Bassie en Adriaan. Op een dag kregen ze bezoek van Joop van den Ende, een Nederlandse tv-producent, en die was zo onder de indruk van het duo dat hij ze een show aanbood.

Sinds er drie jaar geleden schildklierkanker werd vastgesteld bij Adriaan – hij overwon inmiddels de ziekte – is het wat stil rond het duo, maar ze overwegen een comeback.

‘Dag vriendjes, dag vriendinnetjes, dat was het dan alweer…’

Victoire dans le Pacifique Tweedelige documentaire over de oorlog in de Stille Oceaan van juli 1944 tot augustus 1945, toen de Amerikanen hun hele militaire potentieel inzetten tegen Japan om het land tot een onvoorwaardelijke overgave te dwingen (20.40 – Arte) Dangerous Liaisons **** Stephen Frears, VS 1988. De provocerende, meermaals verfilmde brievenroman van Choderlos de Laclos over de seksuele machinaties aan het 18e-eeuwse Franse hof, door Frears intelligent omgebogen tot een verrassende, subtiele en snedige kostuumfilm. Sarcastische hofpret, visueel geïnspireerd door Max Ophüls’ klassieker Letter from an Unknown Woman (21.10 – Canvas) Contact ** Robert Zemeckis, VS 1997. Thema’s als wetenschap versus religie, kosmos en spiritualiteit in de handen van Zemeckis, wat moeten we ons daarbij voorstellen? Een naar Hollywoodnormen ernstig en bij momenten prachtig in beeld gebracht sf-drama met een sterke Jodie Foster als briljante wetenschapster die cryptische signalen vanuit de ruimte ontvangt (21.10 – Kanaaltwee) Cold Creek Manor (0) Mike Figgis, VS 2003. Figgis’ mix tussen New Yorkse terreurhuisfilm en onthaastingsdrama met Sharon Stone en Dennis Quiad raakte niet tot bij ons in de zalen. Naar Figgis-normen is dit dan ook een ultraconventionele thriller die enkel een vermelding verdient om Stephen Dorffs vertolking als dreigende redneck. (21.10 – VijfTV)

(D.M.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content