Hellboy

Een sigarenrokende, kattenbeminnende, van een stenen arm voorziene satanszoon die zijn hoorns wekelijks bijvijlt en de mensheid tegen allerlei gedrochten beschermt. Voor del Toro is deze creatie van comicartiest Mike Mignola de ultieme filmheld, voor acteur Ron Perlman betekende de rol vooral een dagelijkse vier uur durende helletocht om van kop tot teen rood geschminkt op de set te arriveren.
...

Een sigarenrokende, kattenbeminnende, van een stenen arm voorziene satanszoon die zijn hoorns wekelijks bijvijlt en de mensheid tegen allerlei gedrochten beschermt. Voor del Toro is deze creatie van comicartiest Mike Mignola de ultieme filmheld, voor acteur Ron Perlman betekende de rol vooral een dagelijkse vier uur durende helletocht om van kop tot teen rood geschminkt op de set te arriveren. In de eerste Hellboy-prent (2004) moest het heroïsche duivelskind het opnemen tegen deze SS-wetenschapper wiens kostuum menige leernicht richting zevende hemel zal sturen. Zijn gasmaskergezicht en sadistische speeltjes staan symbool voor del Toro's fetisjistische voorliefde voor ' all things mechanic'. Een demonische voorbode van de falangistische officier uit zijn latere Pan's Labyrinth (2006). Del Toro wil steeds minder gebruik maken van computereffecten omdat hij deze glad en ongeloofwaardig vindt. Een prachtig voorbeeld van zijn oldschoolaanpak is deze krachtpatser met wie Hellboy het in zijn tweede filmavontuur op een trollenmarkt aan de stok krijgt. Acteur Brian Steele verloor in het zware pak elke dag liters zweet. De allesvernietigende mechanische hand van het gedrocht werd door kleine motoren aangedreven. Del Toro heeft duidelijk zijn fetisjacteurs. Zowel Hollywoodkarakterkop Ron Perlman als voormalig slangenmens Doug Jones duiken in maar liefst vier van zijn films op. In Hellboy 2: The Golden Army speelt Jones naast de hier afgebeelde telepathische meerman kleurrijke figuren met nog kleurrijkere namen als The Chamberlain en The Angel of Death. Wanneer Hellboy de eerder vermelde trollenmarkt betreedt, krijg je eventjes een totaalbeeld van del Toro's surrea-listische verbeeldingswereld. Het hoofd van een van de tallo-ze creaturen die hier rondwaren, heeft de vorm van een gigantische kerk vol glasramen die regelmatig oplichten. Als de regisseur over een groter budget had beschikt, zouden er bovendien kleine figuurtjes in het heiligdom hebben rondgelopen.Voor dit bleke, kindervretende monster dat zijn ogen in zijn handen moet plaatsen, haalde del Toro de mosterd bij Saturnus verslindt zijn zoon, het bekende doek van de Spaanse schilder Francisco Goya. De neusgaten van deze lelijkerd uit Pan's Labyrinth fungeerden als kijkgaten voor acteur Doug Jones, zijn in een groene maillot gehulde benen werden tijdens de postproductie door wanstaltige poten vervangen. Door Steven Tuffin