We blikken zes weken lang terug op het magische jaar 1969,samen met een artiest van vandaag die beïnvloed werd door een held van toen.
...

We blikken zes weken lang terug op het magische jaar 1969,samen met een artiest van vandaag die beïnvloed werd door een held van toen. In het onstuimige 1969 debuteerde Nick Drake met het ingetogen Five Leaves Left. Toen bleef de erkenning uit, maar vandaag toont jong talent als Jasper Erkens wel waardering voor de getormenteerde Engelsman. 'Op aanraden van Patrick Riguelle maakte ik een paar jaar geleden kennis met de muziek van Nick Drake, en het was de eerste artiest die me zo intens pakte. In die tijd zette ik mij nog af tegen de muziek die mijn vader goed vindt - met David Bowie moest hij niet afkomen. Maar die houding was meteen voorbij toen ik Drake hoorde. Toen wist ik: ik wil ook mijn eigen songs schrijven en afwerken.' 'Er zit iets magisch in de muziek van Drake, plus: ze is heel elegant. Ik ben altijd gefascineerd geweest door het geluid van een stem met een akoestische gitaar en daarin is Drake uniek. Toen ik zijn muziek leerde kennen, ben ik op het internet op zoek gegaan naar informatie over de man. En ik vond het verrassend dat een man die er toch wat slordig uitzag zo'n gracieuze muziek had gemaakt.' 'Mijn favoriete Drakeplaat? Ik heb ze meteen alle drie gekocht. Iets minder, al is dat zeer relatief, vind ik Bryter Layter. Omdat het breekbare daar even weg is. En als ik echt moet kiezen tussen Pink Moon en debuutplaat Five Leaves Left, dan toch die laatste. Misschien komt het doordat ik dat album als eerste hoorde, maar sowieso is het me het langst bijgebleven. Het nummer Man In A Shed vat die hele plaat perfect samen - die neerslachtige tekst met daaronder dat eigenzinnige akkoordenschema. Zelf heb ik dat live vaak gecoverd.' 'Er bestaan veel theorieën over de depressies en zelfmoord van Drake, maar volgens mij hebben die vooral te maken met het uitblijven van appreciatie. Dat is toch wat elke artiest uiteindelijk wil? Ik ben er zeker van: mocht Drake nu vanuit de hemel kunnen zien dat zijn muziek wel gewaardeerd wordt, hij zou dik spijt hebben van zijn beslissing.' 'Eigenlijk is het verschrikkelijk dat Nick Drake zich zo heeft laten ontmoedigen, al kan ik het begrijpen. Zo is hij gestopt met optreden omdat de mensen toch maar tijdens zijn nummers zaten te praten. Het probleem van Drake was misschien dat hij enkel muziek voor platen maakte. Voor een liveoptreden staat het hoofd van het publiek wellicht niet naar iemands diepste zielenroerselen. Ik zou er toch niet mee moeten afkomen als ik na De Jeugd Van Tegenwoordig op moet.' 'Maar wellicht kon Nick Drake niet anders dan die nummers schrijven. Je hoort het aan de woorden die hij kiest en hoe hij zingt. Hij heeft waarover hij zingt echt meegemaakt. De muziek van Nick Drake kun je geloven.' Opgetekend door Hans Van Goethem