DE CANVASCONNECTIE

ROBIN VERHEYEN is niet voor één muzikaal gat te vangen.
Jorik Leemans
Jorik Leemans Freelancejournalist

Zondag 8/5, 20.55, Canvas

Welcome to Jazz Club.

‘Goede muziek is goede muziek en slechte muziek is slecht. En daar stopt de onderverdeling.’ Saxofonist en componist Robin Verheyen mag dan een jazzman zijn, hij is geen hokjesdenker. Muzikale genres categoriseren doet hij liever niet. ‘Wanneer ik componeer of muziek speel, vloeien die werelden heel makkelijk in elkaar over en komt er soms klassiek in mijn jazzcomposities terecht. Of rock. Het kan vele verschillende richtingen uitgaan.’

Die verschillende invloeden merk je ook in Verheyens muzikale projecten: in 2015 trok hij de studio in met Tom Barman en TaxiWars, en onder eigen naam bracht hij met zijn New York Quartet een nieuwe plaat uit: A Look Beyond. Met dat kwartet trekt Verheyen vanaf mei op tournee.

Robin Verheyen: 2015 was een heel productief jaar. We hebben echt twee versnellingen hoger geschakeld. Voor A Look Beyond kreeg ik van Klara de prijs voor beste jazz-cd en speelde ik al veel fijne concerten. Er werden ook dingen in gang gezet voor 2016, wat waarschijnlijk een nóg drukker jaar wordt. (lacht) Verder neem ik in juni met TaxiWars een nieuwe plaat op en blik ik zelf nog een album in.

Heb je nood aan die verschillende projecten?

VERHEYEN: Dat houdt het spannend. Als je verschillende richtingen uitgaat, groei je ook als muzikant. Ik denk dat het belangrijk is dat je niet blijft stilstaan en elk jaar weer iets nieuws brengt. Zo wil ik volgend jaar iets met film doen. Ik vind het heel inspirerend om met beeld te werken. Ook componeren voor een dansvoorstelling staat al een tijd op mijn verlanglijstje, maar dat zal voor binnen enkele jaren zijn. 2016 zit al behoorlijk vol.

Je treedt onder meer op in de AB, op 13 mei. Staat België even open voor jazz als New York?

VERHEYEN: Ik denk dat je New York met geen enkele andere plek kunt vergelijken, omdat het een stad is waar heel veel gebeurt op cultureel vlak. Aan de andere kant is het publiek er soms blasé, net omdat het zoveel te zien krijgt. In België krijg je vaak nog spontane reacties van het publiek. Belgen luisteren naar de muziek en zeggen dan gewoon eerlijk of ze het goed of slecht vinden.

Jazz krijgt wel minder aandacht in ons land.

VERHEYEN: De laatste jaren is er opnieuw meer aandacht voor jazz en beginnen mensen in te zien dat het echt een actuele muziekvorm is. De recensies in de grote kranten zijn wel verdwenen. Je moet al goed zoeken om er een te vinden. Ik hoop dat daar verandering in komt door de jazzrevival die we nu beleven.

Hoop je via De Canvasconnectie meer Belgen te overtuigen om eens naar jazz te luisteren?

VERHEYEN: Ik vind dat mensen vooral geen schrik mogen hebben voor een naam die ergens opplakt. Ze denken vaak een idee te hebben van wat jazz is, maar het genre is zó breed en heeft zóveel subgenres dat je na één keer luisteren niet kunt oordelen. Dat is alsof je de hele rockgeschiedenis zou beoordelen op die ene punkband die je ooit eens hoorde.

JORIK LEEMANS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content