De opvolger van je debuut Touch heeft acht jaar op zich laten wachten. How come?

MICHAEL MAYER: Van maandag tot vrijdag doe ik A&R en distributie voor Kompakt, in de weekends ga ik plaatjes draaien, en tussendoor maak ik nog een hoop remixes. Ik heb zes maanden vrij moeten maken om deze plaat op te nemen.
...

MICHAEL MAYER: Van maandag tot vrijdag doe ik A&R en distributie voor Kompakt, in de weekends ga ik plaatjes draaien, en tussendoor maak ik nog een hoop remixes. Ik heb zes maanden vrij moeten maken om deze plaat op te nemen. MAYER: Onze thuisbasis is Keulen. Met enige pretentie: stel je Andy Warhols The Factory voor, maar dan in de 21e eeuw. We mixen verschillende muziekstijlen, want niets is saaier dan blindelings één genre volgen. Laat eens een indierockband samenwerken met een technoproducer, dát levert pas interessante muziek op. MAYER: Absoluut. Ik ben geen purist, de techno die ik maak is in your face - met een vleugje pop en een scheut disco erdoorheen. Het is een plaat om op te dansen, maar evengoed om thuis in de sofa te beluisteren. MAYER: Dat woord heb ik verzonnen. Tenminste, dat dacht ik. Toen ik de term googelde, kwam ik bij gay porn uit. (lacht) Terwijl ik het album maakte, las ik veel over oude ontdekkingsreizigers. Iemand als Ferdinand Magellaan ging de oceaan op zonder vooraf te weten waar hij zou belanden. Met deze plaat voelde ik ook die drang naar het onbekende, naar avontuur. Mantasy kan dus een eiland zijn, een plek die ik heb ontdekt. MAYER: Ik moet toegeven: ik ken Guetta enkel van in de taxi. Voor de rest luister ik niet naar de radio. Ik vind het wel interessant dat dance in de VS de plaats van hiphop en r&b heeft ingenomen. De muziek die daar grote stadions vult, is niet noodzakelijk de muziek die ik goed vind, maar het brengt wel jonge muziekliefhebbers met een open geest samen. Alleen spijtig dat slechts vijf procent van het Skrillex- of Aviciipubliek zijn weg vindt naar een experimenteler label als Kompakt. (lacht)MAYER: Dj's zijn alchemisten: ze kennen de oude geheimen en recepten, maar staan tegelijk open voor alles wat nieuw is. Een dj moet risico's durven te nemen en luisterpatronen doorbreken, door naast nieuwe nummers ook oude platen weer boven te halen, waar jongeren nog nooit van gehoord hebben. Een dj is een entertainer, maar ook een onderwijzer. ANDREAS ILEGEMS