Vrijdag 18/9, 20.40 - vtm (afl. 1-3).Herh. zondag 20/9.Vanaf maandag 21/9 dagelijks om 18.25Na Sara en LouisLouise is er op vtm David. De telenovelletraditie van waanzinnige plotwendingen en suikerspinromantiek wordt voortgezet met Jeroen Van Dyck in de titelrol en echtgenote Nathalie Meskens als tegenspeelster. David is trouwens geen bewerking van een Zuid-Amerikaans origineel maar helemaal zelf in Vlaanderen bedacht.
...

Vrijdag 18/9, 20.40 - vtm (afl. 1-3).Herh. zondag 20/9.Vanaf maandag 21/9 dagelijks om 18.25Na Sara en LouisLouise is er op vtm David. De telenovelletraditie van waanzinnige plotwendingen en suikerspinromantiek wordt voortgezet met Jeroen Van Dyck in de titelrol en echtgenote Nathalie Meskens als tegenspeelster. David is trouwens geen bewerking van een Zuid-Amerikaans origineel maar helemaal zelf in Vlaanderen bedacht. 'David gaat over een jongenman die op twaalfjarige leeftijd overboord is gevallen in de Cara- ibische Zee en dood wordt gewaand. Hij weet echter, ondanks geheugenverlies, te overleven op een eiland. Tot Sofie, een meisje op vakantie, hem vindt en terugbrengt naar ons land', doet scenarist Hugo Van Laere, die de telenovelle uitwerkt met een team van zes schrijvers, het verhaal van David uit de doeken. Van Laere: Precies, dat is een onmisbaar bestanddeel van de telenovelle. Maar er is natuurlijk meer. Doordat David niet in de mensenwereld is opgegroeid botst zijn natuur met onze cultuur. David is leergierig, optimistisch en intelligent en stelt onze complexe samenleving in vraag: onze talrijke vormen van 'liegen', wat wel of niet kan in relaties en seks... Allemaal afspraken die wij doorgaans als vanzelfsprekend aannemen. Die clash biedt heel wat stof voor tragiek en humor. Van Laere: Nadat ik voor Sara het Colombiaanse Yo soy Betty, la fea had bewerkt, ontstond het verlangen naar de volgende stap: het eens helemaal zelf doen. Het was alleen een kwestie van het juiste idee. En op een bepaald moment wist ik het: l'enfant sauvage. Het idee van iemand die in het wild opgroeit, is trouwens niet zo van de pot gerukt. Zulke mensen hebben bestaan, er zijn zelfs studies over. En zelf heb ik uiteraard een paar keer opnieuw gekeken naar L'Enfant sauvage van François Truffaut. Ik kon het zelfs niet laten om er enkele dingen uit te pikken: de moeite om schoenveters te strikken bijvoorbeeld, maar ook het sterk ontwikkelde rechtvaardigheidsgevoel. Van Laere: Deze keer is het andersom gegaan. Bij de besprekingen vooraf maakte ik producent Erwin Provoost duidelijk dat ik het verhaal wou laten afspelen in een kustgemeente. Ik vond dat verhaaltechnisch zo'n rijk kader. Als onze wereld hem te veel wordt, kan David naar de zee vluchten. Want achter de horizonlijn ligt de andere kant: het eiland waar hij vandaan komt. Van Laere: Je moet je toch elke keer weer opnieuw bewijzen. Ik kreeg vanwege Sara geen streepje voor, hoor. En scenarioschrijven is vooral een werk van passie. Zeker in het begin, wanneer je al blij bent dat je werk verfilmd wordt. Maar als je al aan je tweede telenovelle bezig bent, kan ik wel zeggen dat er een behoorlijk belegde boterham mee valt te verdienen. Voor wie trouwens geïnteresseerd is, vanaf 1 oktober geef ik een cursus scenarioschrijven aan de Stedelijke Academie van Lokeren. www.lokeren.be/fb9mqcf248lsh0hlf56.aspx