1 l'Ascenseur pour l'échafaud (Miles Davis) Miles Davis zet zijn tanden in deze Louis Malle-film met shitload of echo... Ongedwongen en perfect.
...

1 l'Ascenseur pour l'échafaud (Miles Davis) Miles Davis zet zijn tanden in deze Louis Malle-film met shitload of echo... Ongedwongen en perfect. 2 The Hot Spot (Miles Davis) Miles opnieuw, deze keer met John Lee Hooker en een met sterren bezaaide bezetting, geproduceerd door Jack Nietzsche. Een verbazingwekkend staaltje van conceptuele muziek. Nietzsche huurde die kerels om te improviseren en te kreunen over één bluesakkoord. Het lijkt nergens heen te gaan, nooit leidt het tot iets harmonieus. Geen teksten, geen wendingen, enkel minimale blues. 3 Run Lola Run (Frank Potente, Tom Tykwer e.a.) Samen met Born Slippy van Underworld uit Trainspotting waren dit technotracks die perfect een stemming en energie wisten op te roepen. 4 The Good, The Bad And The Ugly (Ennio Morricone) Tuurlijk, iedereen kent dit, precies omdat het zo goed is. Blijkbaar was de muziek al geschreven vóór de film werd geschoten: de natte droom van een componist, aangezien de muziek duidelijk de camera en de beweging heeft gestuurd. 5 Vertigo (Bernard Herrmann) Voor mij persoonlijk is dit puur muzikaal sterker dan wat hij met Psycho deed. Al komt ook North By Northwest aardig in de buurt. 6 Orfeu Negro (Luiz Bonfa, Antonio Carlos Jobim) Dit openbaarde de bossanova aan de wereld. 7 Forbidden Planet (Louis & Bebe Barron) Elektronische, niet-melodische sfeerstukken. Vér hun tijd vooruit. 8 Casanova (Nino Rota) Ik had er evengoed Rota's Giulietta degli spiriti of Amarcord kunnen uitpikken, maar deze wordt vaak over het hoofd gezien, vandaar. 9 Requiem For A Dream (Clint Mansell, Kronos Quartet) Een wonderlijke mengeling van elektronica en strijkers. De cha-cha-cha's zijn wat ongelukkige interrupties. 10 Lolita (Nelson Riddle) Lolita Ya Ya is de perfecte, volkomen perverse begeleiding van deze Kubrick-klassieker. Een bubblegum tune die suggereert dat adolescentie verre van onschuldig is. Kubrick gebruikte deze vondst van contrasterende muziek en beelden opnieuw toen hij in Full Metal Jacket soldaten het Mickey Mouse Club-thema liet fluiten na een vuurgevecht in Vietnam.