In 2014 leverde Clio Barnard een van de beste films van dat jaar af met het sociaal-realistische sprookje The Selfish Giant, over Engelse straatschoffies die niet alleen schroot maar finaal ook je hart stalen. Opv...

In 2014 leverde Clio Barnard een van de beste films van dat jaar af met het sociaal-realistische sprookje The Selfish Giant, over Engelse straatschoffies die niet alleen schroot maar finaal ook je hart stalen. Opvolger Dark River, die ondertussen al drie jaar stof lag te vergaren maar nooit de Belgische bioscoop haalde, is helaas een stuk minder memorabel. De losse, naar het Britse platteland getransponeerde adaptatie van Rose Tremains roman Trespasser vertelt het verhaal van Alice (Ruth Wilson), een schapenhoedster die na vijftien jaar en na de dood van haar pa opnieuw op de familieboerderij gaat werken, tot haar oudere broer Joe en spoken uit het verleden opduiken. De film is zo donker als de titel doet vermoeden, en net als in The Selfish Giant hanteert Bernard een rauwe, realistische en intens aardse stijl die je in de modder van de moors drukt. Alleen heeft het bij momenten iets geforceerds en theatraals, en komt het drama nooit helemaal tot leven.