ACHTERGROND

Een nieuwe Tomb Raider-game? Wel, nee, niet echt. Terwijl Lara Croft begin dit jaar nog op voortreffelijke wijze de nieuwste generatie spelconsoles inpalmde met de reboot van Tomb Raider, verschijnt met The Temple of Osiris nu de sequel op het degelijke Lara Croft and the Guardian of Light (2010). Je zou de Tomb Raider-titels de avontuurlijke moederreeks kunnen noemen, deze Lara Croft-spin-offs een frivool actie-uitstapje. Al dient gezegd dat The Temple of Osiris op PS4 en Xbox One verduiveld strak oogt en s...

Een nieuwe Tomb Raider-game? Wel, nee, niet echt. Terwijl Lara Croft begin dit jaar nog op voortreffelijke wijze de nieuwste generatie spelconsoles inpalmde met de reboot van Tomb Raider, verschijnt met The Temple of Osiris nu de sequel op het degelijke Lara Croft and the Guardian of Light (2010). Je zou de Tomb Raider-titels de avontuurlijke moederreeks kunnen noemen, deze Lara Croft-spin-offs een frivool actie-uitstapje. Al dient gezegd dat The Temple of Osiris op PS4 en Xbox One verduiveld strak oogt en speelt. Je kunt de game omschrijven als een twin-stick shooter, een schietspel waarbij je met één analoge stick de bewegingen van het hoofdpersonage controleert, terwijl je - al dan niet gelijktijdig - met de andere stick mikt en schiet. De bewegings- en knalcombinaties kun je nog uitbreiden door in het heetst van de strijd te springen, rollen en allerlei machinerie te bedienen. Dat leidt in de praktijk vaak tot hectische arcadeschietpartijen én veel sterfscènes, vooral bij je tegenstanders, aangezien de gevechten nooit écht listig worden. Strategie is ondergeschikt aan timing. Het oplossen van omgevingspuzzels is minstens even belangrijk. De camera kijkt vanuit een automatisch roterend vogelperspectief op de spelwereld, waardoor Lara, haar gevolg en een groot stuk van het level waar je je in bevindt vaak in één oogopslag op het scherm te zien is. Als je op een kleine tv speelt, zul je wel vloeken door de kleine gestalte van de personages. Vanaf een beeldscherm van ongeveer 50 inch krijg je een shooter met een behoorlijk verfrissende presentatie te zien. Qua visualisatie leunt het spel nog het dichtst aan bij de actie-rpg Diablo III (2012). In The Temple of Osiris zitten rpg- elementen, maar de upgrades zijn vaak weinig interessant. Het verhaal heeft weinig om het lijf. We volgen Lara op haar tocht door Egypte, waar ze moet samenwerken met schattenjager Carter Bell en de goden Horus en Isis om de venijnige Seth - in de Egyptische mythologie de verpersoonlijking van het kwaad en de zonde - te kunnen verslaan. Daarbij klinkt het stemmenwerk van de personages behoorlijk emotieloos. Leuk is dat tot vier spelers het on- én offline tegen allerlei Egyptische plagen kunnen opnemen. Dat teamwerk maakt de game zeker leuker, al blijven de te ontwijken boobytraps vaak voorspelbaar. Leuk en vlot, maar veel te vluchtig. LARA CROFT AND THE TEMPLE OF OSIRIS PC, PS4, XBOX ONE SQUARE ENIX GAMEPLAY *** GRAFIEK **** GELUID **** FOCUS TRAKTEERT WWW.KNACKFOCUS.BE Win 1 x Lara Croft and the Temple of Osiris: Gold Edition voor PlayStation 4Kijk snel op pagina 7.DIMITRI DEWEVER