De Brusselse AB, zowat de belangrijkste rocktempel van ons land, zet noodgedwongen het mes in zijn concertaanbod. Dit jaar moet een kwart van de driehonderd geplande optredens sneuvelen. Algemeen directeur Jari Demeulemeester wijst de economische crisis, die vanaf 2008 genadeloos toesloeg, als schuldige aan. Door enkele indexsprongen steeg de loonkost van het personeel, terwijl er dat jaar minder tickets werden verkocht en minder drankjes verbruikt. Enkele belangrijke sponsors lieten het afweten en bedrijven die vroeger de zaal huurden voor privé-evenementen haakten af. Gevolg: de AB, die voor tachtig procen...

De Brusselse AB, zowat de belangrijkste rocktempel van ons land, zet noodgedwongen het mes in zijn concertaanbod. Dit jaar moet een kwart van de driehonderd geplande optredens sneuvelen. Algemeen directeur Jari Demeulemeester wijst de economische crisis, die vanaf 2008 genadeloos toesloeg, als schuldige aan. Door enkele indexsprongen steeg de loonkost van het personeel, terwijl er dat jaar minder tickets werden verkocht en minder drankjes verbruikt. Enkele belangrijke sponsors lieten het afweten en bedrijven die vroeger de zaal huurden voor privé-evenementen haakten af. Gevolg: de AB, die voor tachtig procent zelfbedruipend is, moest het plots met heel wat minder eigen middelen stellen. Ook de overheid kondigde besparingen aan, waardoor de hele muzieksector in zijn budgetten zal moeten snoeien. Normaal wordt twintig procent van de activiteiten van de AB ge-financierd door subsidies, goed voor twee miljoen euro per jaar. Een deel van dat bedrag werd in 2009 echter niet uitgekeerd en ook dit en volgend jaar wordt de buikriem verder aangehaald. Volgens Demeulemeester krijgt de AB van de Vlaamse regering zo'n vijf à zes procent minder dan beloofd. Naar alle verwachting zal het boekjaar 2009 met een verlies van honderdvijftigduizend euro worden afgesloten. De toekomst van de overheidsfinanciën ís onvoorspelbaar. Om het AB-budget in evenwicht te krijgen, dringt een drastische sanering zich dus op. Paradoxaal genoeg is de ticketverkoop nog nooit zo hoog geweest als in 2009. Heel wat concerten in de grote zaal raakten razendsnel uitverkocht. Worden wél geschrapt: tien optredens in de Music Village en zeventig van de honderdveertig clubconcerten. Die laatste zijn arbeidsintensief, er gaan een hoop vaste kosten mee gemoeid en ze zijn vaak verlieslatend. 'We hebben altijd gevonden dat het programmeren van economisch risicovolle artiesten tot onze opdracht behoorde. Maar de situatie noopt er ons nu toe voor 'bedrijfszekere' events te kiezen', aldus Demeulemeester. Of: de AB zal in de nabije toekomst minder avontuurlijk en meer bevestigend uit de hoek komen, al spreekt de directeur van 'reculer pour mieux sauter'. De halvering van het aantal clubconcerten is vooral slecht nieuws voor jong talent. Heel waarschijnlijk zullen beginnende Belgische bands in de AB minder vlot aan de bak komen. Demeulemeester maakt zich sterk dat de incubatorfunctie van het huis niet in het gedrang komt en verwijst naar de Coca-Cola Sessions, een reeks concerten met de frisdrankengigant als structurele partner, ter ondersteuning van nieuwe muziek. Een multinational als redder van wat de overheid dreigt te verwaarlozen? Ik denk het niet. 'Lokale artiesten zullen het in de toekomst met minder moeten stellen', stelt Demeulemeester. 'Er zitten al teveel bijen op een taart die almaar kleiner wordt.' De groepjes die momenteel hun beste beentje voorzetten tijdens de Rock Rally zijn alvast gewaarschuwd. DIRK STEENHAUT'We vonden dat economisch risicovolle artiesten tot de opdracht van de AB behoren. Door de crisis moeten we echter voor bedrijfszekere events kiezen.'