Met reeksen over de burgeroorlog, baseball, Vietnam en jazz is de Amerikaanse documentairemaker Ken Burns de afgelopen dertig jaar uitgegroeid tot een van de meest gerespecteerde chroniqueurs van zijn land. Het was dus een...

Met reeksen over de burgeroorlog, baseball, Vietnam en jazz is de Amerikaanse documentairemaker Ken Burns de afgelopen dertig jaar uitgegroeid tot een van de meest gerespecteerde chroniqueurs van zijn land. Het was dus een kwestie van tijd voor hij zich aan de door en door Amerikaanse countrymuziek zou wagen. Van zijn vorig jaar verschenen achtdelige liefdesbrief aan het genre laat Canvas, volgens nieuwe tv-wetten die op het eerste gezicht een beetje vloeken met het onderwerp, voorlopig slechts twee afleveringen zien. De eerste gaat over de grote Hank Williams, de drinkebroer/poëet van wie Leonard Cohen (niet onterecht) beweerde dat hij honderd etages hoger dan hijzelf woonde in de Tower of Song. Volgende week is het aan grandes dames Dolly Parton en Emmylou Harris en als u daarna niet gedwee naar canvas.be verkast om alles te leren over wat het genre is overkomen sinds pioniers als Fiddlin' John Carson en The Carter Family het uit de Amerikaanse klei opdiepten, dan is country waarschijnlijk gewoon niets voor u. Sommige mensen worden daar naar het schijnt mee geboren.