Een kazuifel aantrekken, vroom de hemel inkijken en de Heer aanroepen. Zo moeilijk kan priester spelen niet zijn, en hoe je een biecht afneemt, zoek je desnoods op met je smartphone. Jeugddelinquent Daniel, met diepblauwe ogen en angeliek skinheadkopje, blijkt er een natuurtalent in wa...

Een kazuifel aantrekken, vroom de hemel inkijken en de Heer aanroepen. Zo moeilijk kan priester spelen niet zijn, en hoe je een biecht afneemt, zoek je desnoods op met je smartphone. Jeugddelinquent Daniel, met diepblauwe ogen en angeliek skinheadkopje, blijkt er een natuurtalent in wanneer hij in een Pools dorpje aanvankelijk voor de gein doet alsof hij linea recta van het seminarie komt. Zijn maskerade helpt hem niet alleen te ontsnappen aan labeur in de lokale houtfabriek, maar levert hem ook (zelf)respect en de liefde van de mooie Eliza op, die net als de andere dorpelingen nog steeds rouwt na een tragisch auto-ongeval. De pitch doet een lange, met uitgestreken gezicht en gezwollen metaforiek gepresenteerde episode van Father Ted in de Poolse Bijbelgordel vermoeden, maar regisseur Jan Komasa maakt er een spannende, verrassende, indringende en ook ontroerende film van, met Daniel als de valse herder van een getraumatiseerde kudde. Grote en kleine drama's, leugens en intriges, suspense en tragiek worden knap dooreengeweven, terwijl Komasa alles zelfzeker in strakke, in blauwtinten gedoopte kaders giet en hoofdrolspeler Bartosz Bielenia zoveel overtuiging uitstraalt als piepjonge neppriester dat hij zijn ware roeping lijkt te hebben gemist. Op feiten geïnspireerd, genomineerd voor een Oscar én nu ook gezegend door Knack Focus.